سابقه و هدف: یکی از پیامدهای فشار شغلی، تأثیر بر عملکرد شغلی است. هدف مطالعهی حاضر، تعیین همبستگی فشارهای روانی-اجتماعی با عملکرد شغلی معلمان و ارایه مدل تحلیل مسیری است.
مواد و روشها:این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی میباشد که در بین 468 معلم مدارس شهرستان هشترود انجام گردید. پرسشنامه فشار شغلی روانی- اجتماعی نوردیک و پرسشنامه بهرهوری نیـروی انسانـی بـرای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تحلیل آماری از SPSS نسخه 16 و آزمونهای آماری t مستقل، ANOVA، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیری با رگرسیون استفاده شد.
یافتهها:نتایج نشان داد میزان فشار شغلی و عملکرد در بین معلمان در سطح متوسط است. بین میزان فشار شغلی معلمان با مقطع تدریس و سوابق کاری مختلف از لحاظ آماری اختلاف معنیداری یافت گردید (05/0P<). بین فشار شغلی کل و هر سه حیطهی فشار شغلی (حیطهی سازمانی- اجتماعی، وظیفه و فردی) با عملکرد شغلی همبستگی منفی معنیداری یافت شد (05/0P<). بر اساس مدل تحلیل مسیری، مهمترین متغیرهای تأثیرگذار بر عملکرد شغلی به ترتیب فشار شغلی در حیطهی فردی (57 درصد)، فشار شغلی در حیطهی سازمانی اجتماعی (37 درصد) و فشار شغلی در حیطهی وظیفه (30 درصد) بود. همچنین طبق مدل، 43 درصد تغییرات عملکرد شغلی ناشی از فشار شغلی کل است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر منفی فشارهای شغلی روانی- اجتماعی بر عملکرد معلمان، نیاز است اقداماتی برای کاهش فشارهای روانی- اجتماعی معلمان اعمال شود.