:: جلد 21، شماره 3 - ( مرداد- شهریور 1395 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 152-146 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی فشارهای روانی- اجتماعی با عملکرد شغلی معلمان مدارس هشترود در سال 1394
مژده وزیری ، علیرضا ملک پور ، فاطمه ملک پور* ، یوسف محمدیان
، fatemehmalekpour65@yahoo.com
چکیده:   (4681 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: یکی از پیامدهای فشار شغلی، تأثیر بر عملکرد شغلی است. هدف مطالعه‌ی حاضر، تعیین همبستگی فشارهای روانی-اجتماعی با عملکرد شغلی معلمان و ارایه مدل تحلیل مسیری است.

مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی می‌باشد که در بین 468 معلم مدارس شهرستان هشترود انجام گردید. پرسشنامه فشار شغلی روانی- اجتماعی نوردیک و پرسشنامه بهره‌وری نیـروی انسانـی بـرای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. برای تحلیل آماری از SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری t مستقل، ANOVA ، همبستگی پیرسون  و تحلیل مسیری با رگرسیون استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد میزان فشار شغلی و عملکرد در بین معلمان در سطح متوسط است. بین میزان فشار شغلی معلمان با مقطع تدریس و سوابق کاری مختلف از لحاظ آماری اختلاف معنی‌داری یافت گردید (05/0P<). بین فشار شغلی کل و هر سه حیطهی فشار شغلی (حیطهی سازمانی- اجتماعی، وظیفه و فردی) با عملکرد شغلی همبستگی منفی معنی‌داری یافت شد (05/0P<). بر اساس مدل تحلیل مسیری، مهم‌ترین متغیرهای تأثیرگذار بر عملکرد شغلی به ترتیب فشار شغلی در حیطهی فردی (57 درصد)، فشار شغلی در حیطهی سازمانی اجتماعی (37 درصد) و فشار شغلی در حیطهی وظیفه (30 درصد) بود. همچنین طبق مدل، 43 درصد تغییرات عملکرد شغلی ناشی از فشار شغلی کل است.

نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر منفی فشارهای شغلی روانی- اجتماعی بر عملکرد معلمان، نیاز است اقداماتی برای کاهش فشارهای روانی- اجتماعی معلمان اعمال شود.  

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: فشار شغلی، عملکرد شغلی، معلمان، مدل تحلیل مسیری
متن کامل [PDF 345 kb]   (1625 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1395/9/13 | پذیرش: 1395/9/13 | انتشار: 1395/9/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21، شماره 3 - ( مرداد- شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها