[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 14، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1388 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 323-318 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی گرایش و انگیزه‌های بیماران زن در جراحیهای زیبایی
دکتر سیدمهدی موسوی‌زاده ، دکتر فیض‌الله نیازی‌شهرکی* ، دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی ، دکتر علیرضا فدایی‌نائینی ، دکتر مهدی نصری‌لاری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، niazi_sf@yahoo.com
چکیده:   (10711 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به این که امروزه جراحی‌های زیبایی یکی از شایعترین اعمال جراحی در سطح جهان می‌باشند و ایران از نظر نسبت تعداد عمل زیبایی به جمعیت، در رتبه‌های اول قرار دارد، این تحقیق به منظور بررسی انگیزه‌های داوطلبین جراحی زیبایی و شناخت منابع کسب اطلاعات آنها، در مرکز آموزشی درمانی پانزده خرداد طی سالهای 85-1384 انجام گرفت. مواد و روش‌ها: تحقیق به روش مقطعی انجام گرفت. کلیه بیمارانی که برای انجام اعمال جراحی زیبایی در این مقطع زمانی به بیمارستان 15 خرداد مراجعه کرده بودند، بررسی شدند و اطلاعات مورد نیاز در فرمهای اطلاعاتی مخصوص ثبت گردید. یافته‌ها و اطلاعات موجود مورد قضاوت آماری قرار گرفت و نتایج به وسیله آماره‌های توصیفی و تحلیلی ارایه شدند. یافته‌ها: در این پژوهش 75 بیمار بررسی شدند. سن آنها 13±33 سال (حداقل 17 و حداکثر 63) بود. راینوپلاستی (%52) و ابدومینوپلاستی (8%) بیشترین و کمترین اعمال جراحی انجام ‌شده بودند. اصلی‌ترین منبع ایجاد انگیزه، دوستان، خویشاوندان و همکلاسیها بودند (40%) و کم‌اهمیت‌ترین منبع، مجلات و ژورنالها بودند (4%). 7/10% از بیماران عضو هدف خود را خوب و بدون مشکل می‌دانستند، اما هدف آنها از جراحی بهتر شدن ظاهر یا عملکرد آن بود. منابع ایجاد انگیزه با نوع عمل جراحی و سطح تحصیلات وابستگی نداشت اما با شغل بیماران، وضعیت تأهل و نظر بیمار در مورد عضو هدف وابسته بود. نتیجه‌گیری: کسانی که اطلاعات خود را در مورد جراحی زیبایی از طریق وسایل ارتباط‌جمعی کسب می‌کنند، دید بهتری نسبت به این رشته داشته و اعمال فوق نزد آنان مقبولیت بیشتری دارد. همچنین محرکهای ایجاد انگیزه برای اعمال جراحی زیبایی در این مطالعه با جوامع دیگر متفاوت بود.
واژه‌های کلیدی: جراحی زیبایی، جراحی پلاستیک، گرایش، انگیزه
متن کامل [PDF 283 kb]   (2468 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1388/11/19 | پذیرش: 1396/11/23 | انتشار: 1396/11/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavizadeh SM, Niazi Shahraki F, Kalantar Hormozi A, Fadaei Naeini AR, Nasri Lari M. Assessing Tendencies and Motivations of Female Volunteers For Cosmetic Surgery. pajoohande 2010; 14 (6) :318-323
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-849-fa.html

دکتر سیدمهدی موسوی‌زاده ، دکتر فیض‌الله نیازی‌شهرکی ، دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی ، دکتر علیرضا فدایی‌نائینی ، دکتر مهدی نصری‌لاری . ارزیابی گرایش و انگیزه‌های بیماران زن در جراحیهای زیبایی. پژوهنده. 1388; 14 (6) :318-323

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-849-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4691