[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 14، شماره 4 - ( مهر و آبان 1388 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 190-183 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه خبرگان در مورد ارائه خدمات ارتقا سلامت به بیماران در بیمارستانهای تابعه دانشگاه شهید بهشتی و ارائه الگوی پیشنهادی
دکتر محمدعلی حیدرنیا ، دکتر کامبیز عباچی زاده* ، دکتر بهزاد دماری ، دکتر اذن ا. . آذرگشب ، دکتر عباس وثوق مقدم
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، abachizade@gmail.com
چکیده:   (14372 مشاهده)
سابقه و هدف: از سال 1986 و بدنبال اولین بیانیه ارتقا سلامت در اجلاس جهانی اتاوا، نگاه تازه‌ای به ارائه خدمات توسط بیمارستانها که بطور سنتی ارائه‌کننده خدمات تشخیصی و درمانی هستند، بوجود آمد. در دیدگاه جدید بیمارستانها جزو بهترین بسترها برای ارائه خدمات ارتقا سلامت و پیشگیری می‌باشند. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع "تحقیق در خدمات سلامت" می‌باشد. در ابتدا، تحلیل خبرگان انجام و خبرگان کلیدی در دو دسته درونی (internal) و بیرونی (external) قرار گرفته و توسط پرسشنامه ‌هایی که روایی آنها از طریق نظر خبرگان محرز شده بود، مورد سوال واقع شدند. سوالات در مورد ابعاد مختلف ارائه خدمات ارتقا سلامت برای بیماران در بیمارستانها مانند ضرورت و فوریت ارائه این خدمات، لزوم تدوین و تصویب قوانین، استقراردهندگان خدمت، موانع استقرار در آینده، ارائه‌دهندگان، گیرندگان و ساختار ارائه خدمت بعمل آمد. عمده سوالات بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شده و در نهایت میانگین و انحراف معیار نظر خبرگان، در مورد هر جنبه از این خدمات، با توجه به نمره بدست آمده در مقیاس لیکرت، محاسبه و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: برحسب نتایج حاصله و تجربیات جهانی، الگویی جهت ارائه این خدمات در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی شد. در این الگو بیمارستانهای دولتی آموزشی و بیماران بستری در بخشهای بالینی در اولویت اول برای ارائه خدمات می‌باشند. برای ارائه این خدمات، ساختاری مانند کلینیک پیشگیری یا اتاق ارتقا سلامت در بخشهای بالینی لازم است. تامین هزینه‌ها مهمترین تهدید برای ارائه خدمات در آینده می‌باشد. همچنین خبرگان با ارائه خدمات توسط متخصصین بالینی و پزشکی اجتماعی، پزشکان عمومی و پرستاران آموزش‌دیده موافق بودند. نتیجه‌گیری: خدمات ارتقای سلامت دورنمای آینده خدمات بیمارستانی در نظامهای سلامت است. بدون شک، الگوی پیشنهادی راهنمای مناسبی برای تصمیم‌گیران و مدیران ارشد جهت تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و استقرار این خدمات در آینده خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: ارتقا سلامت، خدمات، بیمارستان ارتقادهنده سلامت، الگو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
متن کامل [PDF 140 kb]   (1897 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1388/9/4 | پذیرش: 1396/11/24 | انتشار: 1396/11/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadali Heydarnia, Kambiz Abachzadeh, Behzad Damari, Eznollah Azargashb, Abbas Vosoughmoghaddam. Study of expert opinion on health promotive services for patients at hospitals affiliated to Shahid Beheshti University of Medical Science. pajoohande 2009; 14 (4) :183-190
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-805-fa.html

دکتر محمدعلی حیدرنیا ، دکتر کامبیز عباچی زاده ، دکتر بهزاد دماری ، دکتر اذن ا... آذرگشب ، دکتر عباس وثوق مقدم . بررسی دیدگاه خبرگان در مورد ارائه خدمات ارتقا سلامت به بیماران در بیمارستانهای تابعه دانشگاه شهید بهشتی و ارائه الگوی پیشنهادی. پژوهنده. 1388; 14 (4) :183-190

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-805-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 4 - ( مهر و آبان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645