[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 21، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1395 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 106-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح پاسخگویی بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیدگاه بیماران در نیمه دوم سال 1394
احسان زارعی ، عباس دانش کهن ، سهیلا خداکریم ، صادق احمدی کشکولی* ، عباس شمس الدینی لری
، SADEGHAHMADI1369@yahoo.com
چکیده:   (5414 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: پاسخگویی به معنی آن است که نظام سلامت چگونه به انتظارات قانونی بیماران در جنبه‌های غیر بالینی مراقبت‌های بهداشتی درمانی پاسخ می‌دهد. این مطالعه با هدف بررسی سطح پاسخگویی بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیدگاه بیماران در نیمه دوم سال 1394 انجام شد.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 300 بیمار بستری ترخیص شده از دو بیمارستان عمومی- آموزشی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد ۳۲ آیتمی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های T-test، ANOVA و آزمون همبستگی اسپیرمن در نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین نمره پاسخگویی بیمارستان‌ها ۳/۳ (±۶۷/۰) از ۵ بود. سه بُعد حق انتخاب درمانگر (۷/2)، استقلال و خودمختاری (۱/3) و رسیدگی سریع (۱/3) با کمترین نمره به عنوان نقاط ضعف و سه بُعد کیفیت امکانات فیزیکی اولیه (۶/3)، حمایت اجتماعی (۶/3) و شأن و کرامت انسانی (۵/3) با بالاترین نمره به عنوان نقاط قوت پاسخگویی بیمارستان‌ها از دیدگاه بیماران بستری بود. رابطه معناداری بین پاسخگویی کلی با مدت اقامت، سابقه بستری قبلی، بخش بستری، منبع توصیه و وضعیت سلامتی هنگام ترخیص وجود داشت (0۵/0P<).

نتیجه‌گیری: وضعیت پاسخگویی در بیمارستان‌های مورد مطالعه در حد متوسط بود. بیمارستان‌ها در پاسخگویی به انتظارات بیماران درخصوص جنبه‌های غیربالینی مراقبت باید توجه بیشتری نشان دهند و تمرکز مدیران و سیاست‌گذاران سلامت بر آموزش نیروی انسانی در زمینه‌ی پاسخگویی و تخصیص منابع بیشتر، در بهبود پاسخگویی می‌تواند نقش مؤثری ایفا نماید.  

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: پاسخگویی نظام سلامت، انتظارات بیمار، بیمارستان های دولتی، خدمات بستری
متن کامل [PDF 287 kb]   (1429 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1395/7/10 | پذیرش: 1395/7/10 | انتشار: 1395/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei E, Daneshkohan A, Khodakarim S, Ahmadi Kashkoli S, Shamsdini Lori A. Hospitals responsiveness from the patient’s perspective: A cross-sectional study in Tehran, Iran . pajoohande 2016; 21 (2) :99-106
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2176-fa.html

زارعی احسان، دانش کهن عباس، خداکریم سهیلا، احمدی کشکولی صادق، شمس الدینی لری عباس. بررسی سطح پاسخگویی بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیدگاه بیماران در نیمه دوم سال 1394. پژوهنده. 1395; 21 (2) :99-106

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2176-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660