[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 92 1392 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 166-159 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای محافظت‌کننده از ذرات گرد و غبار در آموزگاران شهر اهواز
کبری دوستی‌فر ، دکتر علی رمضانخانی* ، دکتر سعید متصدی زرندی ، دکتر طیبه مرعشی ، دکتر نزهت شاکری
استاد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، aramezankhani@sbmu.ac.ir
چکیده:   (7813 مشاهده)
سابقه و هدف: پدیدهی گرد و غبار به دلیل ایجاد آثار نامطلوب بر سلامت، یکی از مهمترین نگرانی‌های بهداشتی است. از آنجایی که تغییر رفتار، پایه و اساس پیشگیری از مخاطرات مرتبط با سلامتی است، یکی از الگوهای قابل استفاده در سطح فردی برای تغییر رفتار محافظت کننده، الگوی اعتقاد بهداشتی است. با توجه به نقش تأثیرگذار الگوی اعتقاد بهداشتی در تغییر رفتار، مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای محافظت کننده از ذرات گرد و غبار در آموزگاران مدارس ابتدایی دخترانه‌ی شهر اهواز در سال 1392 انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی تجربی، تعداد 200 آموزگار پس از انجام پیش‌آزمون، به طور تصادفی به دو گروه آزمون (100 نفر) و کنترل (100 نفر) تقسیم شدند. پرسشنامه مطابق با سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی، طراحی و پس از تأیید روایی و پایایی، طی دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) در دو گروه تکمیل گردید. بر اساس نتایج پیشآزمون، برنامه‌ی آموزشی طراحی گردید. گروه آزمون، مداخله‌ی مورد نظر را طی 4 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای به صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ دریافت نموده و در نهایت داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای Mann-u-whitney و ویل‌کاکسون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پس از انجام مداخله در گروه آزمون، رتبه‌ی نمره‌ی آگاهی 44/18/58 (001/0p<)، نمره‌ی حساسیت درک شده 3/26/29 (001/0p<)، نمره‌ی شدت درک شده 4/27/31 (001/0p<)، نمره‌ی منافع درک شده 35/30 (001/0p<)، نمره‌ی خودکارآمدی درک شده 2/22/15 (001/0p<)، نمره‌ی رفتار 8/38/37 (001/0p<)، نمره‌ی موانع درک شده 7/41/18 (011/0p<) و نمره‌ی راهنما برای عمل 1/14/7 (041/0p<) به طور معناداری افزایش یافته و بیشتر از گروه کنترل بوده است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که اجرای برنامه‌ی آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، می‌تواند رفتارهای محافظت‌کننده از ذرات گرد و غبار را در آموزگاران ارتقا دهد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، الگوی اعتقاد بهداشتی، رفتار محافظت‌کننده، گرد و غبار، آموزگار
متن کامل [PDF 403 kb]   (1572 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1392/11/7 | پذیرش: 1392/11/7 | انتشار: 1392/11/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kobra Doostifar, Ali Ramezankhani, Saeed Motesaddi Zarandi, Tayebeh Marashi, Nezhat Shakeri. An investigation on the effect of education based on health belief model on protective behaviors from dust particles in teachers in the City of Ahvaz. pajoohande 2013; 18 (4) :159-166
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1584-fa.html

کبری دوستی‌فر ، دکتر علی رمضانخانی ، دکتر سعید متصدی زرندی ، دکتر طیبه مرعشی ، دکتر نزهت شاکری . بررسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای محافظت‌کننده از ذرات گرد و غبار در آموزگاران شهر اهواز. پژوهنده. 1392; 18 (4) :159-166

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1584-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645