[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 12، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1386 ) ::
جلد 12 شماره 6 صفحات 546-541 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان رضایتمندی بیماران به تفکیک شاخص های آن در بیماران ترخیصی مرکز پزشکی آموزشی و درمانی آیت ا ... طالقانی در سال 1385
دکتر حسین جعفری ، دکتر نادر مرکزی مقدم ، الهه عینی ، شبنم حاجی کرم ، الهام کوهیار ، دکتر عباس حاجی فتحعلی*
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، ainy.elaheh @ gmail.com
چکیده:   (12619 مشاهده)
سابقه و هدف: سنجش رضایتمندی به عنوان یک وسیله در پایش کیفیت مراقبت های ارائه شده محسوب می شود. نظر به ارائه آمارهای متـفاوت از میزان رضایتـمندی براساس سنجش با ابزارهای متفاوت، مطالعه ای با هدف تعـیین رضایتـمندی بیـماران و معتبر سازی ابزار مورد استفاده در سنجش رضایتمندی درمراجعین به بیمارستان طالقانی در سال 1385 انجام شد. مواد و روش ها: تحقیق با طراحی مقطعی روی کلیه بیـماران بستـری انجـام و تعـداد 10 درصد آن ها موقع ترخیص و با روش نمـونه گیری تصـادفی مورد بررسی قرار گرفتند. میزان رضایتمندی با استفاده از ابزار VSSS 32(9) که برای کشور تعدیل شده و دارای روایی و پایایی لازم بود، با مصاحبه با بیماران تکمیل گردید. شاخص های این ابزار که در هفت بخش طراحی شده است به همراه اطلاعات دموگرافیکی در فرم های اطلاعاتی ثبت و با آمار توصیفی ارائه گردید. همبستگی بیـن رضایت کلی با سن و میزان تحصیلات با همبستگی پیرسون سنجیده شد. میـزان عدم رضایت در نمونه ها تعیین و میزان واقعی با احتمال 95 درصد در جامعه برآورد شد. توزیع بیماران با توجه به رضایت کلی، به تفکیک مدت اقامت بیماران و جنس نیز محاسبه شد. یافته ها: در طی مدت بررسی تعداد 5021 نفر بستری شدند و تحقیق روی 476 نفر انجام گرفت. 46درصد بیماران مورد بررسی مرد و 54 درصد زن بودند. سن آن ها 17±40 بود. یک درصد بیماران در کل ناراضی بودند درصد عدم رضایت از وضعیت تغذیه به میزان 51 درصد بود. بالاترین درصد رضایت از برخورد و رفتار و میزان پاسخگویی پزشک معالج به میزان 93 درصد بود. تمایل به بازگشت مجدد بیمار 66 درصد و توصیه بیمار برای مراجعه به این مرکز 65 درصد بود. حداکثر میزان رضایتمندی در اقامت 15-11روز در هر دو جنس و کاهش میزان رضایتمندی در بیش تر از 15 روز اقامت، در هر دو جنس مشاهده شد. رضایت کلی بیماران با سن و میزان تحصیلات ارتباط معنی داری نداشت. نتیجه گیری: میزان رضایت بیماران در بیمارستان طالقانی خوب و قابل قبول می باشد، اما در بعضی شاخص ها مثل تغذیه جای نگرانی داردکه بررسی علل آن ها را توصیه می نماید.
واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، بیـماران ترخیصی، بیمارستان، VSSS32
متن کامل [PDF 116 kb]   (4347 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1387/7/7 | پذیرش: 1396/12/6 | انتشار: 1396/12/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari H, Markazi Moghadam N, Ainy E, Hajikaram Sh, Kohyar E, Hajifathali A. Patient Satisfaction and Its related Factors in Ayatollah Taleghani Hospital in 2006. pajoohande 2008; 12 (6) :541-546
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-574-fa.html

جعفری دکتر حسین، مرکزی مقدم دکتر نادر، عینی الهه، حاجی کرم شبنم، کوهیار الهام، حاجی فتحعلی دکتر عباس. بررسی میزان رضایتمندی بیماران به تفکیک شاخص های آن در بیماران ترخیصی مرکز پزشکی آموزشی و درمانی آیت ا ... طالقانی در سال 1385. پژوهنده. 1386; 12 (6) :541-546

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-574-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645