سابقه و هدف: رعایت حقوق بیماران موجب بهبود ارتباط بین بیماران و کارکنان مراکز درمانی و ارتقای کیفیت خدمات سلامت میگردد. این مطالعه جهت بررسی میزان رعایت منشور حقوق بیمار از نظر کارورزان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 137 نفر از کارورزان رشته پزشکی از بیمارستانهای امام حسین (ع)، مدرس، طالقانی، لقمان، مفید، شهدای تجریش، لبافی نژاد و مهدیه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه 12 سؤالی پژوهشگر ساخته بود که روایی آن توسط اساتید رشته و پایایی آن با ضریب کرونباخ آلفای 81 درصد تأیید شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس و آزمون Tukey توسط نرم افزار SPSS (نسخه 21) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میزان رعایت منشور حقوق بیمار در بین تمام بیمارستانها در 6/41% موارد مطلوب، در 5/55% موارد متوسط و در 9/2% موارد نامطلوب بود. بیشترین میزان رعایت منشور حقوق بیمار مربوط به "امکان ترخیص بیمار با رضایت شخصی" (5/92%) و کمترین میزان مربوط به "مشارکت بیمار در انتخاب روش درمانی" (2/46%) بود. بین بیمارستانهای مختلف از نظر رعایت منشور حقوق بیمار تفاوت معنیداری مشاهده شد (013/0P=).
نتیجهگیری: میزان رعایت منشور حقوق بیماران در بیشتر بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حد متوسط تا مطلوب است. با این وجود، میزان رعایت این حقوق در بعضی بیمارستانها در حد مطلوب نیست. لذا توصیه میشود برنامههای آموزشی جهت آشنایی کارکنان و بیماران با منشور حقوق بیمار اجرا شود.
Sharifi M, Bazmi S. Assessment of medical students’ opinion about the patients’ bill of rights observance in the educational hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. pajoohande 2016; 21 (4) :219-223 URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2251-fa.html
شریفی میثم، بزمی شبنم. بررسی میزان رعایت منشور حقوق بیمار از نظر کارورزان در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پژوهنده. 1395; 21 (4) :219-223