[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 21، شماره 3 - ( مرداد- شهریور 1395 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 173-167 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرین تناوبی پرشدت بر سروتونین سرم و مهارت‌های ادراکی- حرکتی پسران دانش‌آموز مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه
فرناز ترابی* ، رامینا ابراهیم ، رسول حمایت طلب
، torabift@yahoo.com
چکیده:   (4403 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که با یک یا ترکیبی از عوامل از جمله بیش فعالی، عدم توجه و تکانش‌گری شناخته می‌شود. این اختلال ممکن است به فرایند مهارت حرکتی آنان نیز آسیب وارد نماید. هدف تحقیق حاضر، تعیین اثر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سروتونین سرم و مهارت‌های ادراکی- حرکتی پسران مبتلا به ADHD بود.

مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه تجربی، 20 پسر نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه به‌صورت تصادفی به دو گروه تمرین تناوبی پرشدت و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرینی به مدت 6 هفته به تمرین پرداختند. برنامه تمرینی شامل 3 جلسه در هفته دویدن رفت و برگشت مسافت 20 متر با تعداد تکرارهای 4 نوبت در هفته‌های اول و دوم؛ تعداد تکرارهای 5 نوبت در هفته‌های سوم و چهارم و تعداد تکرارهای 6 نوبت در هفته‌های پنجم و ششم بود. در ابتدا و پایان هفته‌ی ششم، شاخص‌های تن‌سنجی، سطح سروتونین و نمرات مهارت ادراکی- حرکتی مورد ارزیابی قرار گرفت. آنالیز داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t زوجی و تحلیل کوواریانس در سطح معنی‌داری (05/0P£) انجام شد.

یافته‌ها: پس از پایان 6 هفته، میانگین سطح سروتونین سرم (025/0=P) و میانگین نمرات مهارت ادراکی- حرکتی (046/0=P) در گروه تجربی افزایش معناداری داشت. شاخص توده‌ی بدنی (047/0=P)، درصد چربی بدن (048/0=P) نیز در گروه تجربی به طور معناداری کاهش یافت.

نتیجه‌گیری: مطالعه‌ی حاضر نشان داد که فعالیت تناوبی پرشدت می‌تواند به عنوان یک روش غیردارویی، تأثیر مثبتی بر افزایش سطح سروتونین سرم و بهبود مهارت ادراکی- حرکتی نوجوانان مبتلا به ADHD داشته باشد.  

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: سروتونین، اختلال بیش فعالی/نقص توجه، مهارت حرکتی، ورزش
متن کامل [PDF 285 kb]   (1548 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1395/9/14 | پذیرش: 1395/9/14 | انتشار: 1395/9/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi F, Ebrahim R, Hemayattalab R. The effect of high intensity interval training on serum serotonin and perceptual-motor skills in boys’ student with attention deficit hyperactivity disorder. pajoohande 2016; 21 (3) :167-173
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2218-fa.html

ترابی فرناز، ابراهیم رامینا، حمایت طلب رسول. تأثیر تمرین تناوبی پرشدت بر سروتونین سرم و مهارت‌های ادراکی- حرکتی پسران دانش‌آموز مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. پژوهنده. 1395; 21 (3) :167-173

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2218-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21، شماره 3 - ( مرداد- شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645