[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 92 1392 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 181-174 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی خودکارآمدی و خستگی در مدرسین دانشکده‌های پرستاری و مامایی تهران
عزیز شمسی ، دکتر فریده یغمایی* ، ژاله عزتی ، دکتر فرید زایری
دانشیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران ، farideh_y2002@yahoo.com
چکیده:   (6655 مشاهده)
سابقه و هدف: مدرسین از ارکان اصلی دانشگاه‌ها و عامل اصلی در تحقق اهداف آموزشی هستند. پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که تدریس از پرتنش‌ترین مشاغل است. تنش مرتبط با شغل منجر به مشکلات ناتوان‌ کننده‌ی سلامتی مانند خستگی و فرسودگی می‌شود. خودکارآمدی می‌تواند روی خستگی تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان همبستگی ابعاد خودکارآمدی و ابعاد خستگی در مدرسین دانشکده‌های پرستاری و مامایی تهران انجام گرفت. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- همبستگی، روی 144 مدرس پرستاری و مامایی، که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار مطالعه، پرسشنامه‌ای سه بخشی شامل اطلاعات جمعیت شناسی، "مقیاس حس خودکارآمدی مدرس" و "سیاهه نشانه‌های چند بعدی خستگی- فرم کوتاه" بود. روایی ابزار به وسیله‌ی روایی محتوی و روایی همزمان، و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و آزمون مجدد تعیین گردید. به منظور تعیین ضریب همبستگی، از ضریب همبستگی پیرسون و یا ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده ‌شد. 05/0p< سطح معنی‌داری اختلاف‌ها در نظر گرفته شد. یافته‌ها: خودکارآمدی با نوع استخدام، سابقه‌ی تدریس، مورد علاقه بودن دروس تدریسی، متوسط تعداد دانشجویان در کارآموزی و داشتن کار دوم، همبستگی معنی‌دار داشت. خستگی، با گروه آموزشی، متوسط واحدهای تئوری در یک ترم، مورد علاقه بودن دروس تدریسی، متوسط تعداد دانشجویان در کارآموزی و داشتن کار دوم، همبستگی معنی‌دار داشت. همچنین بین خودکارآمدی و خستگی، همبستگی معنی‌داری با ضریب همبستگی 21- r وجود داشت. نتیجه‌گیری: همبستگی منفی بین خودکارآمدی و خستگی نشان می‌دهد که هر چه خودکارآمدی مدرس بالاتر باشد، خستگی پایین‌تر است. وجود همبستگی بین خودکارآمدی و خستگی نشان می‌دهد مدرسینی که به توانایی خود برای تدریس، اداره کلاس و تعامل با دانشجویان اعتماد دارند، خستگی پایین‌تری دارند.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، خستگی، مدرسین پرستاری
متن کامل [PDF 502 kb]   (1500 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1392/11/7 | پذیرش: 1392/11/7 | انتشار: 1392/11/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aziz Shamsi, Farideh Yaghmaei, Zhaleh Ezzati, Farid Zaeri. Correlation between dimensions of self-efficacy and dimensions of fatigue in faculty members in schools of nursing and midwifery of Tehran . pajoohande 2013; 18 (4) :174-181
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1586-fa.html

عزیز شمسی ، دکتر فریده یغمایی ، ژاله عزتی ، دکتر فرید زایری . بررسی همبستگی خودکارآمدی و خستگی در مدرسین دانشکده‌های پرستاری و مامایی تهران. پژوهنده. 1392; 18 (4) :174-181

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1586-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645