استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، alirezazahiroddin@yahoo.com
چکیده: (6524 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از مهمترین عوامل تسریعکننده روند بهبودی بیمار، رضایت او از فرآیند درمان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان، با هوش هیجانی روانپزشک انجام شده است. مواد و روشها: تعداد 88 بیمار و 48 روانپزشک که از بیمارستانهای دولتی به گونه نمونهبرداری چند مرحلهای انتخاب شده بودند به پرسشنامه هوش هیجانی بار-اون و پرسشنامه رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان پاسخ دادند. دادهها به وسیله نرمافزار SPSS 16 و آمارتوصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. 05/0< P به عنوان سطح معنیداری اختلافها در نظر گرفته شد. یافتهها: بین رضایتمندی بیمار و هوش هیجانی پزشک همبستگی مثبت (16/0 =r) دیده شد که به لحاظ آماری معنیدار نبود. بین هوش هیجانی پزشک و کیفیت برقراری ارتباط، جنبههای مالی و زمان سپری شده با بیمار همبستگی مثبت و معنیدار دیده شد (41/0=r، 01/0< P). نتیجهگیری: برای افزایش رضایتمندی بیماران لازم است آموزش مهارتهای ارتباطی و ارائه خدمات پزشکی مورد توجه قرار گیرد