[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 9، شماره 4 - ( آبان 1383 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 15-9 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه کارآیی خانواده و خودپنداره در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سال 1381
پروین دیباج نیا*
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (11922 مشاهده)
سابقه و هدف: ورود به دانشگاه فرایند سازگاری و انطباق با شرایط جدید و نقش های تازه ای را می طلبد که موفقیت در آن تا حدودی به نوع عملکرد و کارآیی خانواده ای که فرد درآن رشد یافته بر می گردد. از آنجائی که شکل گیری خود پنداره هر فرد در خانواده پی‌ریزی می گردد تعیین وضعیت خود پنداره و عملکرد خانواده در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هدف این تحقیق قرار داده شد.مواد و روش ها: نوع مطالعه توصیفی و نمونه گیری از نوع در دسترس بود که درآن 103 نفر از دانشجویان سال اول و دوم دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توسط آزمون خود پنداره beck وFamily Assesment Device-Iranian (FAD-I) (مقیاس سنجش خانواده در سال 1381 مورد بررسی قرار گرفتند. اعتبار آزمون ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t با قبول مرز معنی داری بر روی P‏<0.05 انجام گرفت.یافته ها: همبستگی بین خود پنداره و عملکرد کلی خانواده (r=0.21) و حل مشکل (r=0.1) معنی داربود. رابطه معنی دار بین وضع اقتصادی خانواده و عملکرد کلی خانواده، خرده مقیاس های حل مشکل و نقش ها به دست آمد.نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به شیوع مشکلات بهداشت روان در میان دانشجویان و وابستگی نسبتا نزدیک احساس خودپنداره و بیگانگی با متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی که به نوعی ریشه در عملکرد خانواده دارد، بهتر است با مطالعه علمی و دقیق خانواده، مشکلات مربوط را در بین دانشجویان شناسایی و جامعه را از هزینه های درمانی پیش بینی نشده بازداشته و باعث افزایش عملکرد تحصیلی و آموزشی دانشجویان گردید.
واژه‌های کلیدی: عملکرد خانواده، خود پنداره beck، آزمون (FAD)، حل مشکل، ابراز عواطف
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1396/12/13 | انتشار: 1396/12/13
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


دیباج نیا پروین. بررسی رابطه کارآیی خانواده و خودپنداره در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سال 1381. پژوهنده. 1383; 9 (4) :9-15

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-114-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 9، شماره 4 - ( آبان 1383 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645