سابقه و هدف: با توجه به نگرانیها از تعیین مهارتهای بازی کودک و بررسی با آزمون چیپا، سؤال این است که آیا این پرسشنامه پایایی دارد یا خیر؟ لذا به منظور بررسی پایایی، این تحقیق در سال 94 در تهران انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. 31 کودک با رشد نرمال در گروه سنی 4 تا 6 سال از مهدکودکهای چهار ناحیهی تهران مورد مطالعه قرار گرفتند. جلسهی ارزیابی توسط دوربینهای مدار بسته ضبط شد و جلسهی ارزیابی با استفاده از این ویدیو توسط آزمونگر نخست مجدداً نمرهدهی شد. سپس آزمونگر دوم از روی همین فیلم به نمرهدهی پرداخت. پس از دو هفته، مجدداً ارزیابی برای این کودکان انجام شد. بین نمرات بهدست آمده توسط دو آزمونگر، همبستگی پیرسون محاسبه گردید.
یافتهها: پژوهش روی دو آزمونگر و 31 کودک انجام شد. ضریب پایایی آزمونگر 1-99/0 بهدست آمد و در بخش پایایی بین دو آزمونگر همبستگی درون ردهای 1-98/0 بود. در بخش آزمون باز آزمون همبستگی درون ردهای بین آیتمهای بازی وانمودین پیچیده و تعداد جایگزینی اشیا در بخش ترکیبی و سمبولیک بین 68/0 تا 99/0 بود. آزمون ویلکاگسون روی تعداد جایگزینی اشیا تخیلی قراردادی و مقادیر تعداد اعمال تقلیدی نشان داد که نمرات تعداد اعمال تقلیدی سمبولیک و تعداد جایگزینی اشیا تخیلی قراردادی در آزمون و بازآزمون تفاوت چندانی نداشتند اما نمرات تعداد اعمال تقلیدی تخیلی قراردادی و ترکیبی در بازآزمون نسبت به آزمون افت داشتند.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که چیپا پایایی کافی را برای ارزیابی بازی وانمودین دارد. لذا بکارگیری آن توصیه میشود.