مربی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم ، asayeshpsy@gmail.com
چکیده: (8342 مشاهده)
سابقه و هدف: هوش هیجانی به منزله توانایی درونی فرد در درک و هدایت هیجانها به گونهای است که باعث ایجاد روابط موفقیتآمیز با محیط شود. هدف این مطالعه تعیین همبستگی هوش هیجانی با مهارتهای مقابلهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1387 میباشد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 180 نفر از دانشجویان به روش تصادفی انتخاب و با پرسشنامههای هوش هیجانی شیرینگ و مهارتهای مقابلهای (CR-S) بررسی شدند. دادهها با آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنیداری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: میانگین سن نمونهها 08/2 ± 46/21 سال بود و 3/53% آنها مؤنث بودند. بین هوش هیجانی و خرده مقیاسهای آن (خودانگیزی، خودکنترلی، خودآگاهی، هوشیاری و مهارت اجتماعی) با مقابله مؤثر متمرکز بر مسأله همبستگی مستقیم وجود داشت (05/0P<). بین نمره کل هوش هیجانی و خرده مقیاسهای خودکنترلی، هوشیاری و مهارت اجتماعی، با مقابله مؤثر متمرکز بر هیجان همبستگی مستقیم وجود داشت (05/0P<). بین نمره کل هوش هیجانی و پنج خرده مقیاس آن با روشهای مقابله بیاثر، همبستگی معکوس وجود داشت (05/0P<). نتیجهگیری: هوش هیجانی با سبکهای مقابله کارآمد ارتباط دارد و میتواند ارتباط بین فشارهای زندگی و سلامت روانی را تعدیل نموده و افراد را در برابر بروز مشکلات روانشناختی محافظت نماید.
Einollah Mollaei, Hamid Asayesh, Mostafa Qorbani, Zahra Sabzi. The relationship between emotional intelligence and coping strategies of Golestan medical science university students. pajoohande 2012; 17 (3) :127-133 URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1340-fa.html
عینالله ملایی ، حمید آسایش ، مصطفی قربانی ، زهرا سبزی . همبستگی هوش هیجانی با مهارتهای مقابلهای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. پژوهنده. 1391; 17 (3) :127-133