دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشکده پرستاری و مامایی؛ ، mmousavi.msc@gmail.com
چکیده: (20848 مشاهده)
سابقه و هدف: این مطالعه با توجه به اهمیت هوش هیجانی در تعدیل استرس، سلامت روان و رفتارهای سازگارانه، به منظور تعیین همبستگی بیــن هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی شهر تهران در ســال تحصیلی 87-1386 انجام گردید. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 300 دانشآموز دختر پیشدانشگاهی شهر تهران، به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه هوشبهر هیجانی بار- اُن (EQ-I) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (AISS) بود. دادهها با استفاده از آزمون آماری کای دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی مستقیم و معنادار بود. همچنین اکثریت دانشآموزان دارای سازگاری عاطفی در سطح خوب (56%) و سازگاری اجتماعی در سطح متوسط (7/39%) بودند. نتیجهگیری: با توجه به همبستگی معنادار بین هوش هیجانی و متغیرهای فوقالذکر نیاز به آموزش مؤلفههای هوش هیجانی برای ارتقای توانایی مقابله با مشکلات و سازگاری مؤثر در دانشآموزان احساس میشود.
Safavi M, Mousavi Lotfi SM, Lotfi R. Correlation between Emotional Intelligence and Socio-emotional Adjustment in Pre-university Girl Students in Tehran in 2008.. pajoohande 2010; 14 (5) :255-261 URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-823-fa.html
دکتر محبوبه صفوی ، سیدهمریم موسویلطفی ، دکتر رضا لطفی . بررسی همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-1386. پژوهنده. 1388; 14 (5) :255-261