[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 6، شماره 4 - ( مهر 1380 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 15-9 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی پروژه ارتقای کیفیت آموزش و بهبود برنامه درسی با تاکید بر روشهای فعال در علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیم سال اول 78-1377
عباس بصیری*، داود یادگاری، فتحیه مرتضوی، علی میرزابیگی، ناصر ولائی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (10016 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت آموزش و بهبود برنامه درسی، تحقیق حاضر در نیمسال اول 78-1377 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انجام گرفت. مواد و روش ها: تحقیق به روش توصیفی روی 384 دانشجوی علوم پایه پزشکی با روش ارزشیابی بر مبنای نظرسنجی از دانشجویان و اساتید در مورد مفید بودن برنامه و تسهیلات اجرایی فراهم شده و نیز بر مبنای مشاهده عینی برای تعیین میزان کاربرد علمی فنون اجرای روشهای فعال توسط اساتید به عمل آمد. شاخصهای مفید بودن برنامه و نیز شاخصهای تسهیلات و امکانات جهت اجرای روشهای فعال در یک طیف چهارگانه (خیلی زیاد، زیاد، متوسط و کم) بررسی و ثبت گردید. پاسخ های «خیلی زیاد و زیاد» دانشجویان و اساتید به عنوان مفید بودن برنامه روشهای فعال و امکانات و تسهیلات فراهم شده و پاسخ های «متوسط و کم» به عنوان مفید نبودن و عدم وجود امکانات جهت اجرای برنامه تلقی گردید.عملکرد اساتید برای اجرای برنامه با قرار و اطلاع قبلی صورت گرفت. اساتیدی که حداقل دو سوم نمره را اخذ نموده بودند. یعنی خیلی زیاد، به عنوان اجرای موفق روش های فعال در نظر گرفته شدند. یافته ها: 384 دانشجو، 188 نفر (49%) پسر و 196 نفر (51%) دختر با میانگین سنی 20.1±1.6 سال و 34 استاد، 18 نفر (51%) مرد و 16 نفر (46%) زن با میانگین سنی 46.7±8.9 سال در این مطالعه وارد شدند. 135 نفر (35%) از دانشجویان، روش های فعال اجرا شده را مفید و 32% آنها امکانات و تسهیلات فراهم شده برای اجرای برنامه را کافی اعلام داشتند. 85.2% اساتید، روش های فعال اجرا شده را مفید و 70.6% امکانات و تسهیلات فراهم شده را جهت برنامه کافی اعلام داشتند. کاربرد فنون جهت اجرای روش های فعال در 70% از اساتید قابل قبول بود.نتیجه گیری و توصیه ها: از نظر اساتید و ارزیابان، برنامه موفق اجرا شده است اما از نظر دانشجویان رضایت فراگیران از اجرای روش های فعال تامین نشده است. با توجه به اهمیت این گروه توصیه می گردد در یک تحقیق Action research نسبت به ارتقای کیفیت آموزش و بهبود برنامه های درسی جهت ایجاد تغییر در نگرش دانشجویان، اقدامات مقتضی صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت آموزش، آموزش، بهبود برنامه درسی
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1397/1/21 | انتشار: 1397/1/21
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


بصیری عباس، یادگاری داود، مرتضوی فتحیه، میرزابیگی علی، ولائی ناصر. ارزشیابی پروژه ارتقای کیفیت آموزش و بهبود برنامه درسی با تاکید بر روشهای فعال در علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیم سال اول 78-1377. پژوهنده. 1380; 6 (4) :9-15

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-363-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 6، شماره 4 - ( مهر 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645