| 
                                  بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری و میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سال 1378
                                   | 
                                
								
								  |    طلعت خدیوزاده*،    علی اکبر سیف،    ناصر ولائی | 
								
								
								  | دانشگاه علوم پزشکی مشهد  | 
								
								
								   | 
								
                                
								  | 
                                  چکیده:       (14495 مشاهده)  | 
								
								
								  | سابقه و هدف: با توجه به اهمیت پیشرفت تحصیلی و عوارض شناخته شده عدم پیشرفت تحصیلی و با توجه به ارتباط بین راهبردهای مطالعه و یادگیری مورد استفاده دانشجویان و موفقیت تحصیلی آنان و نیز عدم اطلاع از وضعیت آن منطقه و به منظور تعیین راهبردهای مطالعه و یادگیری و نقش این راهبردها در موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این تحقیق درسال 1378 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفته است. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطاله مقطعی است. 412 نفر از دانشجویان سالهای اول تا سوم به روش تصادفی انتخاب شدند. دانشجویان خارجی و دانشجویانی که نمره حداقل 12 واحد درسی رانداشتند، از مطالعه حذف شدند. راهبردهای مطالعه و یادگیری مطابق پرسشنامه Weinstein که دارای ده حیطه نگرش، انگیزش، کنترل وقت، اضطراب، تمرکز، پردازش اطلاعات، انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه، خودآزمایی و راهبردهای آزمون بود، پس از مطالعات مقدماتی مهیا شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس معدل دروس تئوری و معدل کل ترمی دانشجویان سنجیده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای کای دو، گرایش چند متغیره، آزمون من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته ها: از 10 حیطه مورد بررسی، 9 حیطه از راهبردهای مطالعه و یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه معنی دار داشتند (p<0.05). بین نمره کسب شده از حیطه های مختلف راهبردها با همدیگر همبستگی بالایی مشاهده شد(p<0.001) . در 9 حیطه بین راهبردهای مطالعه و یادگیری و موفقیت دانشجویان همبستگی بالایی وجود داشت. همبستگی بین راهبردها با معدل دروس تئوری بیشتر از معدل کل بود. در تحلیل گرایش چندگانه مشخص شد که راهبردهای انگیزش، کنترل اضطراب و خودآزمایی اثرات مستقلی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان داشته اند. نمرات راهبردهای یادگیری دردانشجویان قوی به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از دانشجویان ضعیف می باشد. نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به نقش راهبردهای مطالعه و یادگیری در موفقیت تحصیلی و به منظور افزایش توان یادگیری دانشجویان و به ویژه افرادی که دارای مشکلات تحصیلی هستند، آموزش راهبردهای صحیح مطالعه و یادگیری به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی توصیه می شود. | 
								
								
								   | 
								
								
								  | واژههای کلیدی:  راهبردهای مطالعه و یادگیری، موفقیت تحصیلی، دانشجویان | 
								
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                    
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       
                                     
                                    
                                  | 
								
								
								  
                                  نوع مطالعه:  پژوهشی |
                                  موضوع مقاله: 
                                  پزشکی   دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1397/1/15 | انتشار: 1397/1/15
                                   | 
								
                                
                                  
                                    | 
                                    
                                         | 
                                  
								
								   | 
								
								
								  | 
                                  
                                  
                                   | 
								
								
								   | 
								
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
								
                                
                                | 
                                 | 
                                
								
								   |