سابقه و هدف: توجه به متغیرهای مرتبط با استرس تحصیلی در دانشجویان میتواند در شناخت بیشتر ماهیت این متغیر راهگشا باشد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی خودکارآمدی و کمالگرایی با فرسودگی تحصیلی انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماریِ پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دورهی کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 95-1394 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای به تعداد 360 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. سپس دادهها با استفاده ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، تجزیه و تحلیل شدند. ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادهها شامل: پرسشنامههای باورهای خودکارآمدی عمومی (GSE-10)، مقیاس کمالگرایی اهواز (APS) و پرسشنامهی فرسودگی تحصیلی برسو بود.
یافتهها: بعد از اینکه دادهها با استفاده ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند، نتایج حاصل نشان داد که خودکارآمدی، رابطهی منفی و معناداری با فرسودگی تحصیلی دارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که کمالگرایی مثبت به طور منفی و معنیدار و کمالگرایی منفی به طور مثبت و معنیدار با فرسودگی تحصیلی در ارتباط است.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که خودکارآمدی و کمالگرایی، توان پیشبینی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان را دارند.