سابقه و هدف: با توجه به شیوع اختلالهای ADHD و BPD، عوارض شناخته شدهی آنها و گزارشهایی مبنی بر اثربخشی آموزش گروهی نظمجویی هیجان مبتنی بر الگوی گروس و بر راهبردهای ارزیابی مجدد و فرونشانی در اختلالهای برونیسازی، پژوهش حاضر در سال 1392 انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر با روش کارآزمایی بالینی و با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. 40 دانشآموز دختر با دامنهی سنی 15 تا 17 سال با استفاده از نمونهگیری تصادفی مرحلهای به کمک ابزارهای استانداردی مانند مقیاس درجهبندی SNAP-IV، پرسشنامهی شخصیت مرزی (BPI) و سپس براساس مصاحبه غربالگری و تشخیصی توسط روانشناس بالینی و متخصص روانپزشک در چهار گروه قرار گرفتند. و تأثیر آن بر ADHD و BPD بررسی و با آزمون من- یو- ویتنی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه و آزمون تعقیبی نشان داد که پس از آموزش گروهی الگوی گروس، نمرهی فرونشانی و ارزیابی مجدد در گروه آزمایشی ADHD نسبت به BPD به ترتیب به صورت معناداری افزایش و کاهش یافت (05/0P<).
نتیجهگیری: به نظر میرسد که آموزش گروهی الگوی گروس بر میزان استفاده از هر دو راهبرد ارزیابی مجدد و فرونشانی در دختران نوجوان مبتلا به ADHD و BPD اثربخش باشد.
Zargarani N, Mashhadi A, Tabibi Z. Comparing the effectiveness of emotion regulation group training based on process model of gross on use of reappraisal and suppression strategies among adolescent girls with symptom of BPD and ADHD. pajoohande 2016; 21 (1) :21-29 URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2136-fa.html
زرگرانی نیکو، مشهدی علی، طبیبی زهرا. مقایسهی تأثیر آموزش گروهی نظمجویی هیجان مبتنی بر الگوی گروس با راهبردهای ارزیابی مجدد و فرونشانی بر نشانگان اختلال شخصیت مرزی و اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی. پژوهنده. 1395; 21 (1) :21-29