سابقه و هدف: با توجه به اهمیت موضوع اضطراب امتحان در دانشآموزان تیزهوش، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی ادراک محبت والدین و سبکهای دلبستگی با اضطراب امتحان انجام گرفت.
مواد و روشها: برای انجام پژوهش، از بین تمام دانش آموزان مدارس تیزهوش شهر خرم آباد، یک نمونه به حجم 300 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب امتحان، ادراک محبت والدین و سبکهای دلبستگی استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین سبک دلبستگی اضطرابی، سبک دلبستگی اجتنابی و ادراک محبت پدر با اضطراب امتحان در دانش آموزان تیزهوش دختر و پسر، رابطهی معناداری وجود دارد. اما رابطهی سبک دلبستگی ایمن و ادراک محبت مادر با اضطراب امتحان در دانش آموزان، معنادار نبود. در حالت کلی نیز نتایج نشان داد که سبکهای دلبستگی و ادراک محبت والدین میتوانند 9 درصد تغییرات اضطراب امتحان را پیشبینی کنند و سبک دلبستگی اضطرابی و ادراک محبت پدر، توان پیشبینی اضطراب امتحان را دارند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت اگر سبک دلبستگی فرد اجتنابی و اضطرابی باشد وی میزان بیشتری از اضطراب امتحان را تجربه خواهد کرد.
Karimi P, Sepahvand E, Zakiei A, Dehghan F, Mohamadi O. The relationship between attachment style and perception of parental affection with test anxiety in gifted students. pajoohande 2015; 20 (5) :283-288 URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2071-fa.html
کریمی پروانه، سپهوند اسفندیار، زکی یی علی، دهقان فاطمه، محمدی امید. رابطه بین سبکهای دلبستگی و ادراک محبت والدین با اضطراب امتحان در دانشآموزان تیزهوش. پژوهنده. 1394; 20 (5) :283-288