[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 20، شماره 5 - ( آذر - دی 1394 ) ::
جلد 20 شماره 5 صفحات 288-283 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین سبک‌های دلبستگی و ادراک محبت والدین با اضطراب امتحان در دانش‌آموزان تیزهوش
پروانه کریمی ، اسفندیار سپهوند ، علی زکی یی* ، فاطمه دهقان ، امید محمدی
، zakieiali@yahoo.com
چکیده:   (6701 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: با توجه به اهمیت موضوع اضطراب امتحان در دانش‌آموزان تیزهوش، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی ادراک محبت والدین و سبک‌های دلبستگی با اضطراب امتحان انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: برای انجام پژوهش، از بین تمام دانش آموزان مدارس تیزهوش شهر خرم آباد، یک نمونه به حجم 300 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های اضطراب امتحان، ادراک محبت والدین و سبک‌های دلبستگی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین سبک دلبستگی اضطرابی، سبک دلبستگی اجتنابی و ادراک محبت پدر با اضطراب امتحان در دانش آموزان تیزهوش دختر و پسر، رابطه‌ی معناداری وجود دارد. اما رابطه‌ی سبک دلبستگی ایمن و ادراک محبت مادر با اضطراب امتحان در دانش آموزان، معنادار نبود. در حالت کلی نیز نتایج نشان داد که سبک‌های دلبستگی و ادراک محبت والدین می‌توانند 9 درصد تغییرات اضطراب امتحان را پیشبینی کنند و سبک دلبستگی اضطرابی و ادراک محبت پدر، توان پیشبینی اضطراب امتحان را دارند.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت اگر سبک دلبستگی فرد اجتنابی و اضطرابی باشد وی میزان بیشتری از اضطراب امتحان را تجربه خواهد کرد.  

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: اضطراب امتحان، سبک دلبستگی، ادراک محبت والدین، دانش‌آموزان تیزهوش
متن کامل [PDF 291 kb]   (2097 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1394/11/28 | پذیرش: 1394/11/28 | انتشار: 1394/11/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi P, Sepahvand E, Zakiei A, Dehghan F, Mohamadi O. The relationship between attachment style and perception of parental affection with test anxiety in gifted students. pajoohande 2015; 20 (5) :283-288
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2071-fa.html

کریمی پروانه، سپهوند اسفندیار، زکی یی علی، دهقان فاطمه، محمدی امید. رابطه بین سبک‌های دلبستگی و ادراک محبت والدین با اضطراب امتحان در دانش‌آموزان تیزهوش. پژوهنده. 1394; 20 (5) :283-288

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2071-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20، شماره 5 - ( آذر - دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4704