دانشجوی دورهی دکتری، سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی ، mmoghadasin@yahoo.com
چکیده: (8234 مشاهده)
سابقه و هدف: در مورد تشخیص ADHD در افراد با بهرهی هوشی بالا، اتفاق نظر وجود ندارد. بر اساس مطالعات موردی و گزارشات موجود، نشانگان اختلال ADHD اغلب در افراد با بهرهی هوشی بالا دیده شده است. از آنجا که مدالآوران المپیادهای علمی از بهرهی هوشی بالایی برخوردار میباشند، وجود نشانگان اختلال ADHD میتواند عوارض و مشکلات بسیاری را برای این افراد تیزهوش ایجاد کند. هدف از این مطالعه، بررسی علایم بیشفعالی و نارسایی توجه در مدالآوران المپیادهای علمی کشوری میباشد تا با شناخت بیشتر، به تصمیمگیریهای بهتری در مورد این افراد بپردازیم. از این رو در پژوهش حاضر، به منظور بررسی نشانگان اختلال ADHD در مدالآوران المپیادهای علمی کشوری، از یک مطالعهی مقایسهای با یک گروه همتا استفاده شده است. مواد و روشها: این مطالعه بر روی 49 نفر از دانشجویان مدالآور المپیادهای علمی کشوری و 50 نفر دانشجوی غیر المپیادی که با دانشجویان المپیادی مدالآور از نظر ویژگیهای جمعیت شناختی معادل بوده و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. به منظور بررسی علایم اختلال بیتوجهی و بیش فعالی، از پرسشنامهی کانرز بزرگسالان (CAARS-S: SV) استفاده گردید. برای مقایسهی نمرات دو گروه در علایم ADHD، از آزمون t مستقل و به منظور مقایسهی فراوانی افراد مبتلا به این علایم، از آزمون خیدو استفاده شد. یافتهها: از 49 دانشجوی المپیادی، 21٪ دارای بیتوجهی، 27٪ دارای پرتحرکی و 27٪ دارای شاخص ADHD بوده و نمراتی بیشتر از نقطه برش دریافت کردند. مقایسهی فراوانی دانشجویان المپیادی که دارای این علایم بودند با دانشجویان غیر المپیادی، تفاوت معناداری را از نظر آماری نشان داد (05/0p<). همچنین، نتایج آزمون t مستقل برای مقایسهی بین دانشجویان المپیادی و غیر المپیادی در خرده مقیاسهای ADHD، تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد (05/0p<). نتیجهگیری: به نظر میرسد که نشانگان بیشفعالی و نقص توجه در میان دانشجویان المپیادی بیشتر از دانشجویان غیرالمپیادی است. به منظور پیشگیری از مشکلات تحصیلی، رفتارهای پرخطر و همچنین سوء مصرف مواد، انجام مطالعات جامعتر و برنامههای پیشگیری و درمان مناسب توصیه میشود.