[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 18، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 92 1392 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 138-132 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علایم ADHD در دانشجویان مدال‌آور المپیادهای علمی کشور
دکتر پروین دیباج نیا ، مریم مقدسین*
دانشجوی دوره‎ی دکتری، سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی ، mmoghadasin@yahoo.com
چکیده:   (8234 مشاهده)
سابقه و هدف: در مورد تشخیص ADHD در افراد با بهره‌ی هوشی بالا، اتفاق نظر وجود ندارد. بر اساس مطالعات موردی و گزارشات موجود، نشانگان اختلال ADHD اغلب در افراد با بهره‌ی هوشی بالا دیده شده است. از آنجا که مدال‌آوران المپیادهای علمی از بهره‌ی هوشی بالایی برخوردار می‎باشند، وجود نشانگان اختلال ADHD می‎تواند عوارض و مشکلات بسیاری را برای این افراد تیزهوش ایجاد کند. هدف از این مطالعه، بررسی علایم بیش‌فعالی و نارسایی توجه در مدال‌آوران المپیادهای علمی کشوری می‎باشد تا با شناخت بیشتر، به تصمیم‌گیری‌های بهتری در مورد این افراد بپردازیم. از این رو در پژوهش حاضر، به منظور بررسی نشانگان اختلال ADHD در مدال‌آوران المپیادهای علمی کشوری، از یک مطالعه‎ی مقایسه‎ای با یک گروه همتا استفاده شده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه بر روی 49 نفر از دانشجویان مدال‌آور المپیادهای علمی کشوری و 50 نفر دانشجوی غیر المپیادی که با دانشجویان المپیادی مدال‌آور از نظر ویژگی‎های جمعیت شناختی معادل بوده و به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. به منظور بررسی علایم اختلال بی‎توجهی و بیش فعالی، از پرسشنامه‌ی کانرز بزرگسالان (CAARS-S: SV) استفاده گردید. برای مقایسه‎ی نمرات دو گروه در علایم ADHD، از آزمون t مستقل و به منظور مقایسه‎ی فراوانی افراد مبتلا به این علایم، از آزمون خی‎دو استفاده شد. یافته‌ها: از 49 دانشجوی المپیادی، 21٪ دارای بی‎توجهی، 27٪ دارای پرتحرکی و 27٪ دارای شاخص ADHD بوده و نمراتی بیشتر از نقطه برش دریافت کردند. مقایسهی فراوانی دانشجویان المپیادی که دارای این علایم بودند با دانشجویان غیر المپیادی، تفاوت معناداری را از نظر آماری نشان داد (05/0p<). همچنین، نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه‎ی بین دانشجویان المپیادی و غیر المپیادی در خرده مقیاس‎های ADHD، تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد (05/0p<). نتیجه‌گیری: به نظر می‎رسد که نشانگان بیش‎فعالی و نقص توجه در میان دانشجویان المپیادی بیشتر از دانشجویان غیر‎المپیادی است. به منظور پیشگیری از مشکلات تحصیلی، رفتارهای پر‎خطر و همچنین سوء مصرف مواد، انجام مطالعات جامع‌تر و برنامه‎های پیشگیری و درمان مناسب توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: پرتحرکی، بی‌توجهی، شاخص ADHD، المپیادی، دانشجویان
متن کامل [PDF 661 kb]   (2495 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1392/9/3 | پذیرش: 1392/9/3 | انتشار: 1392/9/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvin Dibajnia, Maryam Moghadasin. Survey adulthood attention deficit hyperactivity symptoms in Olympiad students . pajoohande 2013; 18 (3) :132-138
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1546-fa.html

دکتر پروین دیباج نیا ، مریم مقدسین . بررسی علایم ADHD در دانشجویان مدال‌آور المپیادهای علمی کشور. پژوهنده. 1392; 18 (3) :132-138

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1546-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660