<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Pajoohande</title>
<title_fa>پژوهنده</title_fa>
<short_title>pajoohande</short_title>
<subject></subject>
<web_url>http://pajoohande.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>19</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal19</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1735-1022</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>2008-7780</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi>10.18869/acadpub.pajoohande</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>en</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1386</year>
	<month>9</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2007</year>
	<month>12</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>12</volume>
<number>5</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>بررسی اثرات مصرف روزانه بادام زمینی بر سطح چربی های خون افراد هیپرکلسترولمیک</title_fa>
	<title> Effects of Daily Peanut Consumption on Lipid Profiles of Hypercholesterolemic People</title>
	<subject_fa>پزشکی</subject_fa>
	<subject>Medicine</subject>
	<content_type_fa>پژوهشی</content_type_fa>
	<content_type>Original</content_type>
	<abstract_fa>سابقه و هدف: هیپرکلسترولمی از عوامل مهم در ایجاد آترواسکلروز و بیماری های قلبی عروقی است. با توجه به وجود گزارش هایی مبنی بر تأثیر مفید آجیل روی پروفایل چربی در افراد سالم و به منظور تعیین اثر مصرف بادام زمینی بر پروفایل چربی در افراد هیپرکلسترولمیک همراه با رژیم معمولی، این تحقیق در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1383 انجام گرفت. مواد و روش ها: تحقیق با طرح کارآزمایی بالینی بر روی 37 فرد واجد شرایط هیپرکلسترولمیک با میزان کلسترول خون 200 تا300 میلی گرم در دسی لیتر با مقایسه قبل و بعد مصرف انجام شد. به این افراد به مدت 4 هفته به میزان 15 درصد کل کالری مصرفی روزانه (حدود 50 گرم) بادام زمینی داده شد. در این مطالعه از Paired t-test جهت قضاوت آماری استفاده شد. یافته ها: در این تحقیق 37 نفر با سن 6/8 &amp;plusmn; 43 سال شرکت کردند. میزان کلسترول از 29 &amp;plusmn; 233 به34 &amp;plusmn; 215 میلی گرم در دسی لیتر (001/0&gt; P)، کلسترول LDL از 18 &amp;plusmn; 103 به 12&amp;plusmn; 94 میلی گرم در دسی لیتر (001/0= P) و تری گلیسرید از 116&amp;plusmn; 218 به 92 &amp;plusmn; 189 میلی گرم در دسی لیتر (03/0 = P) کاهش یافت. همچنین نسبت های LDL-C/HDL-C از 18/0&amp;plusmn; 07/2 به 09/0&amp;plusmn; 94/1 (001/0 P&lt;) و Total Cholesterol/HDL-Cنیز از 03/1&amp;plusmn; 8/4 به 25/0&amp;plusmn; 43/4 (04/0= P) کاهش نشان داد. همچنین فشار خون سیستولیک نیز از 15&amp;plusmn; 115 به 16&amp;plusmn; 109 میلی متر جیوه کاهش (002/0 (P =یافت، اما در طی این مطالعه وزن و BMI تغییری نداشت. نتیجه گیری: به نظر می رسد که مصرف بادام زمینی همراه با رژیم معمول و بدون توصیه خاص در افراد هیپرکلسترولمیک منجر به بهبود سطح چربی های خون بدون افزایش وزن می شود. بررسی اثرات مصرف طولانی مدت بادام زمینی در افراد هیپرکلسترولمیک در یک تحقیق تجربی با کنترل توصیه می شود.</abstract_fa>
	<abstract>Background: Hypercholesterolemia is an important risk factor in development of atherosclerosis and cardiovascular disease. Several studies have shown that frequent nut consumption in healthy people has some beneficial effects on their lipid profiles. Therefore, we performed this study in affliated hospitals of Shaheed Beheshti Medical University in 2004 to show the effects of peanut consumption on lipid profiles of hypercholesterolemic people without changing their habitual diet. Materials and Methods: Thirty-seven hypercholesterolemic patients with blood cholesterol levels of 200-300 mg/dl who had the inclusion criteria, enrolled this clinical trial (before- after). Peanut used up to 15% of the daily calorie intake of subjects (about 50 gr) daily with no other changes in their habitual diet for 4 weeks. Paired t- test was used for statistical analysis. Results: Thirty-seven subjects aging 43&amp;plusmn;8.6 years were participated in our study. Serum cholesterol level had significant reduction from 233&amp;plusmn;29 to 215&amp;plusmn;34 mg/dl (P&lt;0.001), as well as LDL cholesterol levels (from 103&amp;plusmn;18 to 94&amp;plusmn;12 mg/dl (P=0.001)) and triacylglycerol (from 218&amp;plusmn;116 to 189&amp;plusmn;92 mg/dl (P = 0.03)). In addition, the ratios of LDL-C/HDL-C and total Cholesterol/HDL-C decreased from 2.07&amp;plusmn;0.18 to 1.94&amp;plusmn;0.09 (P&lt;0.001) and from 4.8&amp;plusmn;1.03 to 4.43&amp;plusmn;0.25 (P= 0.04), respectively. Systolic blood pressure decreased from 115&amp;plusmn;15 to 109&amp;plusmn;16 mmhg (P= 0.002). Body weight and BMI did not change significantly during the study. Conclusion: It seems that peanut consumption with no further changes in the habitual diet of hypercholesterolemic subjects, sets favorable lipid profiles without weight gaining. Experimental surveys with control groups is recommended to evaluate the long-term effects of peanut consumption in hypercholesterolemic subjects</abstract>
	<keyword_fa>بادام زمینی , هیپرکلسترولمی , پروفایل چربی</keyword_fa>
	<keyword>Peanut , Hypercholesterolemia , Lipid profile</keyword>
	<start_page>377</start_page>
	<end_page>385</end_page>
	<web_url>http://pajoohande.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-14&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Ghadimi Nouran M</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>دکتر مینا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>قدیمی نوران</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>mina_ghadimi@yahoo.com</email>
	<code>1900319475328460011995</code>
	<orcid>1900319475328460011995</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>تهـران، خـیابان دکتر علی شریعتی، خیابان میرزاپور، خیابان فاطمـیه، مـهر چهارم، نبش مهرآور، پلاک 1، طبقه سوم شمالی.</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Kimiagar M</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>دکتر مسعود</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>کیمیاگر</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1900319475328460011996</code>
	<orcid>1900319475328460011996</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mirzazadeh M</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>دکتر مجید</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میرزازاده</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1900319475328460011997</code>
	<orcid>1900319475328460011997</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی ایران</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Abadi A</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>دکتر علیرضا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>ابدی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1900319475328460011998</code>
	<orcid>1900319475328460011998</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران</affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
