<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Pajoohande</title>
<title_fa>پژوهنده</title_fa>
<short_title>pajoohande</short_title>
<subject></subject>
<web_url>http://pajoohande.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>19</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal19</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1735-1022</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>2008-7780</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi>10.18869/acadpub.pajoohande</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>en</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1381</year>
	<month>6</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2002</year>
	<month>9</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>7</volume>
<number>3</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>تاثیر مصرف اسیدهای چرب امگا 3؛ ویتامین C و توام آنها بر لیپوپروتیین ها و مالون دی آلدیید در افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی</title_fa>
	<title></title>
	<subject_fa>پزشکی</subject_fa>
	<subject>Medicine</subject>
	<content_type_fa>پژوهشی</content_type_fa>
	<content_type>Original</content_type>
	<abstract_fa>سابقه و هدف: کنترل هیپرلیپیدمی در بیماران قلبی- عروقی از اهمیت زیادی برخوردار است. اسیدهای چرب امگا 3 اثرات بارزی روی کاهش تری گلیسیرید، ترومبوز و آریتمی دارند اما باعث افزایشLDL می شوند. با توجه به اثر ویتامینC روی کاتابولیسمLDL و القای گیرنده های LDL روی کبد، این مطالعه با هدف بکارگیری توام اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامینC برای کاهشLDL ، بهبود سایر لیپیدهای خون، مالون دی آلدیید (MDA) و همچنین مقایسه آن با اثرات هر کدام از این مکمل ها به تنهایی، روی افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 80-1379 انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر با روش کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور بر روی 68 بیمار هیپرلیپیدمی کلسترول تام (TC) و تری گلیسیرید (TG) بیش از 200 mg/dl صورت پذیرفت. افراد بطور تصادفی به 4 گروه دریافت کننده 500 میلی گرم ویتامین C،1 گرم امگا 3، 500 میلی گرم ویتامین1+C گرم امگا 3 و شاهد تقسیم و به مدت 10 هفته این مکمل ها را مصرف کردند. نمونه های خون ناشتا در شروع و پایان هفته دهم جمع آوری گردید.HDL, LDL, TC, TG سرم به روش آنزیمی،MDA و ویتامینC خون به روش کلریمتری محاسبه شد. داده ها توسطANOVA ، paired t-test، کای دو وrepeated measurement آنالیز شدند. یافته ها: الگوی مصرف مواد غذایی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و آنترپومتریک تغییر معنی داری در طی مطالعه نداشت. افزایش معنی داری در مقدار ویتامینC خون در گروه ویتامین p&lt;0.001 C و گروه ویتامین +C امگا (p&lt;0.02) 3 در پایان هفته دهم نسبت به شروع مطالعه و همچنین در پایان هفته دهم در گروه ویتامین+C امگا 3 نسبت به گروه شاهد (p&lt;0.001) وجود داشت.TG سرم در پایان هفته دهم در گروه امگا 3، کاهش معنی دار در مقایسه با گروه شاهد (p&lt;0.01) و در مقایسه با ابتدای مطالعه (p&lt;0.002) داشت. درگروه ویتامین C در پایان هفته دهم کاهش معنی دار در کلسترول تام(p&lt;0.0004) و (p&lt;0.01) MDA نسبت به ابتدای مطالعه و افزایش معنی دار در مقدار ویتامینC خون نسبت به گروه شاهد (p&lt;0.01) و کاهش معنی دار در MDA در پایان مطالعه در مقایسه با گروه امگا 3،(p&lt;0.03) وجود داشت. در پایان مطالعه در گروه امگا 3 میزان TG/HDL نسبت به ابتدای مطالعه و همچنین نسبت به گروه شاهد کاهش معنی دار (p&lt;0.04) داشت. نتیجه گیری و توصیه ها: اگر چه تجویز توام اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامینC تاثیر مفیدی روی وضعیت لیپیدی بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی نداشت اما مقدار 1 گرم اسید چرب امگا 3 خالص، به مدت 10 هفته، ماده مغذی موثری برای کاهش TG در افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی است بدون آنکه باعث افزایشLDL و MDA شود.</abstract_fa>
	<abstract></abstract>
	<keyword_fa>اسیدهای چرب امگا 3, ویتامین C, تری گلیسیرید, کلسترول تام, LDL ,HDL, مالون دی آلدیید</keyword_fa>
	<keyword></keyword>
	<start_page>9</start_page>
	<end_page>15</end_page>
	<web_url>http://pajoohande.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-284&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فرزاد</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>شیدفر</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1900319475328460013416</code>
	<orcid>1900319475328460013416</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>سیدرضا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میری</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1900319475328460013417</code>
	<orcid>1900319475328460013417</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa></first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>کشاورز سیدعلی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1900319475328460013418</code>
	<orcid>1900319475328460013418</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa></first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>جلالی محمود</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1900319475328460013419</code>
	<orcid>1900319475328460013419</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>محمدرضا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>اشراقیان</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1900319475328460013420</code>
	<orcid>1900319475328460013420</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران</affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name></first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name></last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>شهین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>یاراحمدی شهین</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1900319475328460013421</code>
	<orcid>1900319475328460013421</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa>گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران</affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
