:: جلد 6، شماره 4 - ( مهر 1380 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 15-9 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی پروژه ارتقای کیفیت آموزش و بهبود برنامه درسی با تاکید بر روشهای فعال در علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیم سال اول 78-1377
عباس بصیری*، داود یادگاری، فتحیه مرتضوی، علی میرزابیگی، ناصر ولائی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (10066 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت آموزش و بهبود برنامه درسی، تحقیق حاضر در نیمسال اول 78-1377 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انجام گرفت. مواد و روش ها: تحقیق به روش توصیفی روی 384 دانشجوی علوم پایه پزشکی با روش ارزشیابی بر مبنای نظرسنجی از دانشجویان و اساتید در مورد مفید بودن برنامه و تسهیلات اجرایی فراهم شده و نیز بر مبنای مشاهده عینی برای تعیین میزان کاربرد علمی فنون اجرای روشهای فعال توسط اساتید به عمل آمد. شاخصهای مفید بودن برنامه و نیز شاخصهای تسهیلات و امکانات جهت اجرای روشهای فعال در یک طیف چهارگانه (خیلی زیاد، زیاد، متوسط و کم) بررسی و ثبت گردید. پاسخ های «خیلی زیاد و زیاد» دانشجویان و اساتید به عنوان مفید بودن برنامه روشهای فعال و امکانات و تسهیلات فراهم شده و پاسخ های «متوسط و کم» به عنوان مفید نبودن و عدم وجود امکانات جهت اجرای برنامه تلقی گردید.عملکرد اساتید برای اجرای برنامه با قرار و اطلاع قبلی صورت گرفت. اساتیدی که حداقل دو سوم نمره را اخذ نموده بودند. یعنی خیلی زیاد، به عنوان اجرای موفق روش های فعال در نظر گرفته شدند. یافته ها: 384 دانشجو، 188 نفر (49%) پسر و 196 نفر (51%) دختر با میانگین سنی 20.1±1.6 سال و 34 استاد، 18 نفر (51%) مرد و 16 نفر (46%) زن با میانگین سنی 46.7±8.9 سال در این مطالعه وارد شدند. 135 نفر (35%) از دانشجویان، روش های فعال اجرا شده را مفید و 32% آنها امکانات و تسهیلات فراهم شده برای اجرای برنامه را کافی اعلام داشتند. 85.2% اساتید، روش های فعال اجرا شده را مفید و 70.6% امکانات و تسهیلات فراهم شده را جهت برنامه کافی اعلام داشتند. کاربرد فنون جهت اجرای روش های فعال در 70% از اساتید قابل قبول بود.نتیجه گیری و توصیه ها: از نظر اساتید و ارزیابان، برنامه موفق اجرا شده است اما از نظر دانشجویان رضایت فراگیران از اجرای روش های فعال تامین نشده است. با توجه به اهمیت این گروه توصیه می گردد در یک تحقیق Action research نسبت به ارتقای کیفیت آموزش و بهبود برنامه های درسی جهت ایجاد تغییر در نگرش دانشجویان، اقدامات مقتضی صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت آموزش، آموزش، بهبود برنامه درسی
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1397/1/21 | انتشار: 1397/1/21


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 6، شماره 4 - ( مهر 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها