مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، Ssoltani65@gmail.com
چکیده: (5153 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی مشخصات روانسنجی پرسشنامه آمیختگی شناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران بود. مواد و روشها:324 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و با تکمیل پرسشنامههای آمیختگی شناختی، باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی، پذیرش و عمل، پذیرش و عمل اضطراب اجتماعی، اضطراب در تعامل اجتماعی، زندگی مبتنی بر ارزش و پرسشنامه کیفیت زندگی در این پژوهش شرکت کردند. تحلیل عامل به روش مؤلفههای اصلی و روایی همگرا و واگرا برای ارزیابی روایی پرسشنامه آمیختگی شناختی انجام شد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه آمیختگی شناختی نیز از آلفای کرونباخ و پایایی بازآزمایی استفاده شد. یافتهها:نتایج تحلیل عاملی به روش مؤلفههای اصلی نشاندهندهی یک عامل بود که 89/54 درصد از واریانس را تبیین میکند. شواهدی از روایی همگرا و واگرای پرسشنامه آمیختگی شناختی از طریق همبستگی مثبت آن با پرسشنامه های باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی، پذیرش و عمل، اضطراب در تعامل اجتماعی و همبستگی منفی آن با پرسشنامه های پذیرش و عمل اضطراب اجتماعی، زندگی مبتنی بر ارزش و کیفیت زندگی بدست آمد. پایایی پرسشنامه آمیختگی شناختی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی به ترتیب برابر با 86/0 و 86/0 بدست آمد. نتیجهگیری: نسخه ایرانی پرسشنامه آمیختگی شناختی سطح قابل پذیرشی از روایی و پایایی در دانشجویان دانشگاه دارد. پرسشنامه آمیختگی شناختی یک مقیاس روا و پایا است و میتواند در مداخلات پژوهشی و درمانی به کار رود.
Soltani E, Momenzadeh S, Hoseini S Z, Bahrainian , S A. Psychometric properties of the cognitive fusion questionnaire. pajoohande 2016; 21 (5) :290-297 URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2293-fa.html