[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 21، شماره 5 - ( آذر- دی 1395 ) ::
جلد 21 شماره 5 صفحات 297-290 برگشت به فهرست نسخه ها
مشخصات روانسنجی پرسشنامه آمیختگی شناختی
اسماعیل سلطانی* ، سیروس مومن زاده ، سیده زهره حسینی ، سیدعبدالمجید بحرینیان
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، Ssoltani65@gmail.com
چکیده:   (5153 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی مشخصات روانسنجی پرسشنامه آمیختگی شناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران بود.
مواد و روش‌ها: 324 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و با تکمیل پرسشنامههای آمیختگی شناختی، باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی، پذیرش و عمل، پذیرش و عمل اضطراب اجتماعی، اضطراب در تعامل اجتماعی، زندگی مبتنی بر ارزش و پرسشنامه کیفیت زندگی در این پژوهش شرکت کردند. تحلیل عامل به روش مؤلفههای اصلی و روایی همگرا و واگرا برای ارزیابی روایی پرسشنامه آمیختگی شناختی انجام شد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه آمیختگی شناختی نیز از آلفای کرونباخ و پایایی بازآزمایی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی به روش مؤلفههای اصلی نشاندهندهی یک عامل بود که 89/54 درصد از واریانس را تبیین میکند. شواهدی از روایی همگرا و واگرای پرسشنامه آمیختگی شناختی از طریق همبستگی مثبت آن با پرسشنامه های باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی، پذیرش و عمل، اضطراب در تعامل اجتماعی و همبستگی منفی آن با پرسشنامه های پذیرش و عمل اضطراب اجتماعی، زندگی مبتنی بر ارزش و کیفیت زندگی بدست آمد. پایایی پرسشنامه آمیختگی شناختی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی به ترتیب برابر با 86/0 و 86/0 بدست آمد.
نتیجه‌گیری: نسخه ایرانی پرسشنامه آمیختگی شناختی سطح قابل پذیرشی از روایی و پایایی در دانشجویان دانشگاه دارد. پرسشنامه آمیختگی شناختی یک مقیاس روا و پایا است و میتواند در مداخلات پژوهشی و درمانی به کار رود.  
واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، پرسشنامه آمیختگی شناختی
متن کامل [PDF 797 kb]   (1885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1396/5/24 | پذیرش: 1396/5/24 | انتشار: 1396/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani E, Momenzadeh S, Hoseini S Z, Bahrainian , S A. Psychometric properties of the cognitive fusion questionnaire. pajoohande 2016; 21 (5) :290-297
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2293-fa.html

سلطانی اسماعیل، مومن زاده سیروس، حسینی سیده زهره، بحرینیان سیدعبدالمجید. مشخصات روانسنجی پرسشنامه آمیختگی شناختی. پژوهنده. 1395; 21 (5) :290-297

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2293-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21، شماره 5 - ( آذر- دی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660