بررسی اثر برنامهی آموزشی با بهرهگیری از تئوری رفتار برنامهریزی شده بر انتخاب روش شیردهی در زنان باردار
|
محبوبه احمدی ، صفورا جهانآرا* ، دکتر بابک معینی ، ملیحه نصیری |
دانشکده پرستاری تهران-ایران ، sa_jahanara@yahoo.com |
|
چکیده: (6262 مشاهده) |
سابقه و هدف: امروزه مادران تحت تأثیر عواملی، شیردهی را قطع کرده و تغذیهی مصنوعی یا کمکی را برای کودک خود آغاز میکنند. این مسأله باعث صدمات جسمی و روانی بر کودکان و آسیبهای اقتصادی و اجتماعی در جوامع میشود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامهی آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده بر انتخاب روش شیردهی زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر همدان انجام شد. مواد و روشها: این کارآزمایی بالینی، روی 87 زن باردار انجام شد. نمونهها به طور تصادفی در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. پس از انجام پیشآزمون با استفاده از پرسشنامهی روا و پایا شده در دو گروه مداخله و کنترل، آموزش بر اساس اجزای تئوری رفتار برنامهریزی شده و اهداف رفتاری مشخص، در گروه مداخله، طی چهار جلسهی آموزشی صورت گرفت. پس از مداخله، پسآزمون از هر دو گروه گرفته شد. در نهایت، اطلاعات حاصل با استفاده از آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: دو گروه از نظر متغیرهای جمعیتشناختی، تفاوتی نداشتند. تفاوت آماری معنیداری در میانگین نمرهی آگاهی، کنترل رفتار درک شده و هنجارهای ذهنی بین زنان گروههای مداخله و کنترل بعد از انجام مداخلهی آموزشی، وجود داشت (05/0P<). از نظر میانگین نمرههای نگرش، قصد رفتاری و رفتار، بین دو گروه تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: آموزش اجرا شده بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده، از طریق تأثیر بر برخی سازهها، سبب ترغیب زنان باردار به شیردهی میشود. لذا طراحی و اجرای برنامههای آموزشی برای ترغیب زنان باردار به شیردهی بر اساس تئوری تغییر رفتار، پیشنهاد میشود. |
|
واژههای کلیدی: تئوری رفتار برنامهریزی شده، شیردهی، برنامهی آموزشی |
|
متن کامل [PDF 567 kb]
(1599 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی دریافت: 1393/9/19 | پذیرش: 1393/9/19 | انتشار: 1393/9/19
|
|
|
|