:: جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 92 1392 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 166-159 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای محافظت‌کننده از ذرات گرد و غبار در آموزگاران شهر اهواز
کبری دوستی‌فر ، دکتر علی رمضانخانی* ، دکتر سعید متصدی زرندی ، دکتر طیبه مرعشی ، دکتر نزهت شاکری
استاد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، aramezankhani@sbmu.ac.ir
چکیده:   (7835 مشاهده)
سابقه و هدف: پدیدهی گرد و غبار به دلیل ایجاد آثار نامطلوب بر سلامت، یکی از مهمترین نگرانی‌های بهداشتی است. از آنجایی که تغییر رفتار، پایه و اساس پیشگیری از مخاطرات مرتبط با سلامتی است، یکی از الگوهای قابل استفاده در سطح فردی برای تغییر رفتار محافظت کننده، الگوی اعتقاد بهداشتی است. با توجه به نقش تأثیرگذار الگوی اعتقاد بهداشتی در تغییر رفتار، مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای محافظت کننده از ذرات گرد و غبار در آموزگاران مدارس ابتدایی دخترانه‌ی شهر اهواز در سال 1392 انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی تجربی، تعداد 200 آموزگار پس از انجام پیش‌آزمون، به طور تصادفی به دو گروه آزمون (100 نفر) و کنترل (100 نفر) تقسیم شدند. پرسشنامه مطابق با سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی، طراحی و پس از تأیید روایی و پایایی، طی دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) در دو گروه تکمیل گردید. بر اساس نتایج پیشآزمون، برنامه‌ی آموزشی طراحی گردید. گروه آزمون، مداخله‌ی مورد نظر را طی 4 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای به صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ دریافت نموده و در نهایت داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای Mann-u-whitney و ویل‌کاکسون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پس از انجام مداخله در گروه آزمون، رتبه‌ی نمره‌ی آگاهی 44/18/58 (001/0p<)، نمره‌ی حساسیت درک شده 3/26/29 (001/0p<)، نمره‌ی شدت درک شده 4/27/31 (001/0p<)، نمره‌ی منافع درک شده 35/30 (001/0p<)، نمره‌ی خودکارآمدی درک شده 2/22/15 (001/0p<)، نمره‌ی رفتار 8/38/37 (001/0p<)، نمره‌ی موانع درک شده 7/41/18 (011/0p<) و نمره‌ی راهنما برای عمل 1/14/7 (041/0p<) به طور معناداری افزایش یافته و بیشتر از گروه کنترل بوده است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که اجرای برنامه‌ی آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، می‌تواند رفتارهای محافظت‌کننده از ذرات گرد و غبار را در آموزگاران ارتقا دهد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، الگوی اعتقاد بهداشتی، رفتار محافظت‌کننده، گرد و غبار، آموزگار
متن کامل [PDF 403 kb]   (1587 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1392/11/7 | پذیرش: 1392/11/7 | انتشار: 1392/11/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها