:: جلد 17، شماره 5 - ( آذر و دی 91 1391 ) ::
جلد 17 شماره 5 صفحات 271-265 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روایی و پایایی پرسشنامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه در کودکان به روش تحلیل عاملی
دکتر علیرضا آقایوسفی ، برزو امیرپور*
مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور کنگاور ، borzooamirpour@gmail.com
چکیده:   (9925 مشاهده)
سابقه و هدف: طرحواره‌های ناسازگار اولیه (early maladaptive schemas) به باورهای منفی و عمیقاً ریشه‌دار در مورد خود، دیگران و جهان مربوط می‌شوند که ممکن است در سالهای نخستین زندگی شکل بگیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی پرسشنامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه ریجکبوئر و بو درکودکان(Rijkeboer & Boo Schema Inventory for Children) انجام گردید. مواد و روشها: پژوهش توصیفی حاضر با استفاده از روش تحلیل عاملی بر روی 600 دانش‌آموز (300 پسر و 300 دختر) مقطع راهنمایی استان کرمانشاه انجام شد. شرکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه درکودکان مشتمل بر 40 گویه استفاده شد. داده‌ها به کمک نرم‌افزار آماری SPSS-18 تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل عاملی و چرخش ابلیمین برای پرسشنامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه در کودکان یازده عامل را نشان داد. نتایج به دست آمده در مورد همسانی کل مقیاس و عوامل یازده‌گانه حاکی از پایایی بالای مقیاس بود. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 81% و پایایی دو نیمه‌سازی برابر با 72% بود. نتیجه‌گیری: با توجه به میزان قابل قبول روایی و پایایی پرسشنامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه درکودکان، این ابزار می‌تواند برای پژوهش و شناسایی طرحواره‌های ناسازگار اولیه درکودکان مفید باشد
واژه‌های کلیدی: طرحواره‌های ناسازگار اولیه، تحلیل عاملی آماری، قابلیت تکرار نتایج، کودکان، ایران
متن کامل [PDF 149 kb]   (11961 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1391/12/28 | پذیرش: 1392/2/3 | انتشار: 1392/2/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 5 - ( آذر و دی 91 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها