ارزیابی گرایش و انگیزههای بیماران زن در جراحیهای زیبایی
|
دکتر سیدمهدی موسویزاده ، دکتر فیضالله نیازیشهرکی* ، دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی ، دکتر علیرضا فدایینائینی ، دکتر مهدی نصریلاری |
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، niazi_sf@yahoo.com |
|
چکیده: (10197 مشاهده) |
سابقه و هدف: با توجه به این که امروزه جراحیهای زیبایی یکی از شایعترین اعمال جراحی در سطح جهان میباشند و ایران از نظر نسبت تعداد عمل زیبایی به جمعیت، در رتبههای اول قرار دارد، این تحقیق به منظور بررسی انگیزههای داوطلبین جراحی زیبایی و شناخت منابع کسب اطلاعات آنها، در مرکز آموزشی درمانی پانزده خرداد طی سالهای 85-1384 انجام گرفت. مواد و روشها: تحقیق به روش مقطعی انجام گرفت. کلیه بیمارانی که برای انجام اعمال جراحی زیبایی در این مقطع زمانی به بیمارستان 15 خرداد مراجعه کرده بودند، بررسی شدند و اطلاعات مورد نیاز در فرمهای اطلاعاتی مخصوص ثبت گردید. یافتهها و اطلاعات موجود مورد قضاوت آماری قرار گرفت و نتایج به وسیله آمارههای توصیفی و تحلیلی ارایه شدند. یافتهها: در این پژوهش 75 بیمار بررسی شدند. سن آنها 13±33 سال (حداقل 17 و حداکثر 63) بود. راینوپلاستی (%52) و ابدومینوپلاستی (8%) بیشترین و کمترین اعمال جراحی انجام شده بودند. اصلیترین منبع ایجاد انگیزه، دوستان، خویشاوندان و همکلاسیها بودند (40%) و کماهمیتترین منبع، مجلات و ژورنالها بودند (4%). 7/10% از بیماران عضو هدف خود را خوب و بدون مشکل میدانستند، اما هدف آنها از جراحی بهتر شدن ظاهر یا عملکرد آن بود. منابع ایجاد انگیزه با نوع عمل جراحی و سطح تحصیلات وابستگی نداشت اما با شغل بیماران، وضعیت تأهل و نظر بیمار در مورد عضو هدف وابسته بود. نتیجهگیری: کسانی که اطلاعات خود را در مورد جراحی زیبایی از طریق وسایل ارتباطجمعی کسب میکنند، دید بهتری نسبت به این رشته داشته و اعمال فوق نزد آنان مقبولیت بیشتری دارد. همچنین محرکهای ایجاد انگیزه برای اعمال جراحی زیبایی در این مطالعه با جوامع دیگر متفاوت بود. |
|
واژههای کلیدی: جراحی زیبایی، جراحی پلاستیک، گرایش، انگیزه |
|
متن کامل [PDF 283 kb]
(2316 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی دریافت: 1388/11/19 | پذیرش: 1396/11/23 | انتشار: 1396/11/23
|
|
|
|