:: جلد 14، شماره 5 - ( آذر و دي 1388 ) ::
جلد 14 شماره 5 صفحات 261-255 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-1386
دکتر محبوبه صفوی ، سیده‌مریم موسوی‌لطفی* ، دکتر رضا لطفی
دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشکده پرستاری و مامایی؛ ، mmousavi.msc@gmail.com
چکیده:   (20528 مشاهده)
سابقه و هدف: این مطالعه با توجه به اهمیت هوش هیجانی در تعدیل استرس، سلامت روان و رفتارهای سازگارانه، به منظور تعیین همبستگی بیــن هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی شهر تهران در ســال تحصیلی 87-1386 انجام گردید. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 300 دانش‌آموز دختر پیش‌دانشگاهی شهر تهران، به روش نمونه‌گیری تصادفی چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه هوشبهر هیجانی بار- اُن (EQ-I) و پرسشنامه سازگاری دانش‌آموزان دبیرستانی (AISS) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری کای دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی مستقیم و معنادار بود. همچنین اکثریت دانش‌آموزان دارای سازگاری عاطفی در سطح خوب (56%) و سازگاری اجتماعی در سطح متوسط (7/39%) بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به همبستگی معنادار بین هوش هیجانی و متغیر‌های فوق‌الذکر نیاز به آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی برای ارتقای توانایی مقابله با مشکلات و سازگاری مؤثر در دانش‌آموزان احساس می‌شود.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، سازگاری عاطفی، سازگاری اجتماعی، دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی
متن کامل [PDF 232 kb]   (7605 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1388/9/22 | پذیرش: 1396/11/23 | انتشار: 1396/11/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14، شماره 5 - ( آذر و دي 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها