:: جلد 6، شماره 6 - ( دى 1380 ) ::
جلد 6 شماره 6 صفحات 15-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر رادیوتراپی و شیمی درمانی بر الکتروکاردیوگرام مبتلایان به سرطان پستان چپ ماستکتومی شده
سیدحسین مرتضوی، سیدحسین یحیی زاده*، رضا میری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (13232 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به عوارض شناخته شده اشعه بر روی قلب و نگرانی از احتمال ایجاد بیشتر عوارض در زنان مبتلا به سرطان پستان و همچنین عدم اطلاع دقیق از وضعیت آن، مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر رادیوتراپی بر الکتروکاردیوگرام مبتلایان به سرطان پستان چپ ماستکتومی شده در مراجعین به بخش رادیوتراپی- انکولوژی بیمارستان امام حسین (ع) در سال 1379، انجام پذیرفت. مواد و روشها: تحقیق به روش کارآزمایی بالینی از نوع مقایسه قبل و بعد، بر روی 73 نفر بیمار که قبلا ماستکتومی و شیمی درمانی شده و جهت رادیوتراپی مرجعه کرده بودند، به عمل آمد. تاثیر رادیوتراپی و شیمی درمانی بر روی الکتروکاردیوگرام و نقش وضعیت قاعدگی، مصرف داروی Adriamycin و تعداد فیلدهای رادیوتراپی بررسی گردید. یافته ها: متوسط سن بیماران مورد مطالعه 47 سال بود. مداخله صورت گرفته در کوتاه مدت موجب 27% و در بلند مدت موجب 70%تغییرات موج T و قطعه ST روی الکتروکاردیوگرام گردید. مصرفAdriamycin ، مدت ظهور و علایم را کاهش و شدت آن را افزایش داده است. شروع تغییرات با افزایش تعداد فیلدهای رادیوتراپی افزایش و زمان ظهور آن کاهش یافته است. میزان تغییرات ST/T در زنان یائسه بالاتر از زنان غیر یائسه گزارش شد. نتیجه گیری و توصیه ها: در این بررسی معلوم شد که رادیوتراپی و شیمی درمانی می توانند موجب تغییراتECG در کوتاه مدت و بلند مدت بشوند. بنابراین انجام معاینات قلبی در بیمارانی که تحت درمان با رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار می گیرند باید با دقت بیشتری صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: رادیوتراپی، Adriamycin، عوارض قلبی، ECG
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1397/1/15 | انتشار: 1397/1/15


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 6، شماره 6 - ( دى 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها