سابقه و هدف: اضطراب از اختلالات مهم بهداشت روانی کودکان و نوجوانان است که متأثر از عوامل درونی و محیطی مختلف است. این مطالعه با هدف بررسی مقایسهای سطح اضطراب در کودکان دبستانی شهرگرگان انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی، 745 دانشآموز دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهرگرگان با روش نمونهگیری ترکیبی (طبقهای و خوشهای) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامهی 38 سؤالی مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) استفاده شد و دادههای حاصل نیز با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 21، آزمونهای کای دو و تی تست آنالیز گردید. مقادیرP کمتراز 05/0 به عنوان سطح معناداری درنظرگرفته شد.
یافتهها: اختلالات اضطرابی در جامعهی مورد بررسی، 5/14 درصد بوده و از این میان، وسواس 18 و فوبیای اجتماعی 6/17 و اضطراب جدایی 6/17 درصد، شایعترین اختلال و ترس از فضای باز 11 درصد نیز کمترین شیوع را داشت. نمرهی کل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس برای نمونههای مورد بررسی، 72/12± 74/22 بود. همچنین، شیوع اختلالات اضطرابی در دانشآموزان با مادران غیرشاغل با میزان تحصیلات پایینتر، در جنس دختر، در خانوادههایی با فرزندان کمتر و دانشآموزان مدارس دولتی بیشتر بود.
نتیجهگیری: اختلالات اضطرابی، شایعترین اختلال اضطرابی در کودکا ن و نوجوانان است که تأثیر بسزایی در عملکرد و کارایی آنها دارد و این مطالعه نیز تأییدی است بر این نکته که شناسایی و درمان بهموقع این اختلال باید ازفعالیتهای مهم متخصصین بهداشت روان کودکان باشد. مدارس ابتدایی بهترین مکان برای شروع غربالگری این کودکان و کمک به آنها است.
درخشانپور فیروزه، ایزدیار حمیده، شاهینی نجمه، وکیلی محمدعلی. بررسی سطح اضطراب در دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر گرگان. پژوهنده. 1395; 21 (1) :30-34