[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 21، شماره 1 - ( فروردین- اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 34-30 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح اضطراب در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر گرگان
فیروزه درخشانپور ، حمیده ایزدیار ، نجمه شاهینی* ، محمدعلی وکیلی
چکیده:   (6475 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: اضطراب از اختلالات مهم بهداشت روانی کودکان و نوجوانان است که متأثر از عوامل درونی و محیطی مختلف است. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه‌ای سطح اضطراب در کودکان دبستانی شهرگرگان انجام شده است.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی توصیفی، 745 دانش‌آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهرگرگان با روش نمونه‌گیری ترکیبی (طبقه‌ای و خوشه‌ای) انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ی 38 سؤالی مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) استفاده شد و داده‌های حاصل نیز با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 21، آزمون‌های کای دو و تی تست آنالیز گردید. مقادیرP کمتراز 05/0 به عنوان سطح معناداری درنظرگرفته شد.

یافته‌ها: اختلالات اضطرابی در جامعه‌ی مورد بررسی، 5/14 درصد بوده و از این میان، وسواس 18 و فوبیای اجتماعی 6/17 و اضطراب جدایی 6/17 درصد، شایع‌ترین اختلال و ترس از فضای باز 11 درصد نیز کمترین شیوع را داشت. نمره‌ی کل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس برای نمونه‌های مورد بررسی، 72/12± 74/22 بود. همچنین، شیوع اختلالات اضطرابی در دانش‌آموزان با مادران غیرشاغل با میزان تحصیلات پایین‌تر، در جنس دختر، در خانواده‌هایی با فرزندان کمتر و دانش‌آموزان مدارس دولتی بیشتر بود.

نتیجه‌گیری: اختلالات اضطرابی، شایع‌ترین اختلال اضطرابی در کودکا ن و نوجوانان است که تأثیر بسزایی در عملکرد و کارایی آنها دارد و این مطالعه نیز تأییدی است بر این نکته که شناسایی و درمان به‌موقع این اختلال باید ازفعالیت‌های مهم متخصصین بهداشت روان کودکان باشد. مدارس ابتدایی بهترین مکان برای شروع غربالگری این کودکان و کمک به آنها است.  

واژه‌های کلیدی: اضطراب، کودکان، گرگان
متن کامل [PDF 225 kb]   (5363 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1395/4/8 | پذیرش: 1395/4/8 | انتشار: 1395/4/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derakhshanpour F, Izadyar H, Shahini N, Vakili M A. Anxiety levels in the primary school students in Gorgan . pajoohande 2016; 21 (1) :30-34
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2137-fa.html

درخشانپور فیروزه، ایزدیار حمیده، شاهینی نجمه، وکیلی محمدعلی. بررسی سطح اضطراب در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر گرگان. پژوهنده. 1395; 21 (1) :30-34

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2137-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21، شماره 1 - ( فروردین- اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645