:: جلد 21، شماره 1 - ( فروردین- اردیبهشت 1395 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 21-29 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی تأثیر آموزش گروهی نظم‌جویی هیجان مبتنی بر الگوی گروس با راهبردهای ارزیابی مجدد و فرونشانی بر نشانگان اختلال شخصیت مرزی و اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی
نیکو زرگرانی، علی مشهدی*، زهرا طبیبی
، Mashhadi@um.ac.ir
چکیده:   (3146 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: با توجه به شیوع اختلال‌های ADHD و BPD، عوارض شناخته شده‌ی آنها و گزارش‌هایی مبنی بر اثربخشی آموزش گروهی نظم‌جویی هیجان مبتنی بر الگوی گروس و بر راهبردهای ارزیابی مجدد و فرونشانی در اختلال‌های برونی‌سازی، پژوهش حاضر در سال 1392 انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر با روش کارآزمایی بالینی و با پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. 40 دانش‌آموز دختر با دامنه‌ی سنی 15 تا 17 سال با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای  به کمک ابزارهای استانداردی مانند مقیاس درجه‌بندی SNAP-IV، پرسشنامه‌ی شخصیت مرزی (BPI) و سپس براساس مصاحبه غربالگری و تشخیصی توسط روانشناس بالینی و متخصص روانپزشک در چهار گروه قرار گرفتند. و تأثیر آن بر ADHD و BPD بررسی و با آزمون من- یو- ویتنی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک راهه و آزمون تعقیبی نشان داد که پس از آموزش گروهی الگوی گروس، نمره‌ی فرونشانی و ارزیابی مجدد در گروه آزمایشی ADHD  نسبت به BPD  به ترتیب به صورت معناداری افزایش و کاهش یافت (05/0P<).

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که آموزش گروهی الگوی گروس بر میزان استفاده از هر دو راهبرد ارزیابی مجدد و فرونشانی در دختران نوجوان مبتلا به ADHD و BPD اثربخش باشد.  

واژه‌های کلیدی: الگوی فرآیندی گراس، نظم‌جویی هیجان، ارزیابی مجدد، فرونشانی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی
متن کامل [PDF 263 kb]   (922 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۸


XML   English Abstract   Print



جلد 21، شماره 1 - ( فروردین- اردیبهشت 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها