سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین مشخصات روانسنجی پرسشنامه افکار و احساسات اضطرابی در یک جمعیت دانشجویی بود.
مواد و روشها: تعداد 324 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش تصادفی خوشهای انتخاب و با تکمیل پرسشنامههای باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی، آمیختگی شناختی، پذیرش و عمل، پذیرش و عمل اضطراب اجتماعی، اضطراب در تعامل اجتماعی، زندگی مبتنی بر ارزش و پرسشنامه کیفیت زندگی، در این پژوهش شرکت کردند. تحلیل عامل به روش مؤلفههای اصلی، تحلیل ثبات درونی و روایی همگرا و واگرا برای ارزیابی روایی پرسشنامهی باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی انجام شد. برای محاسبهی اعتبار نیز از آلفای کرونباخ و اعتبار بازآزمایی استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشاندهندهی سه عامل بود که نگرانی بدنی، تنظیم هیجان و ارزیابی منفی نام گرفت. این سه عامل، 72/50 درصد از واریانس را تبیین میکند. شواهدی از همسانی درونی از طریق ارتباط بین پرسشنامهی باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی و خرده مقیاسهای آن بهدست آمد. شواهدی از روایی همگرا و واگرای پرسشنامهی باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی از طریق همبستگی مثبت آن با پرسشنامهی آمیختگی شناختی، مقیاس اجتناب تجربی و اضطراب در تعامل اجتماعی همبستگی منفی معنادار آن با پرسشنامهی پذیرش و عمل اضطراب اجتماعی، زندگی مبتنی بر ارزش و کیفیت زندگی بهدست آمد. ضریب آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی پرسشنامهی باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی به ترتیب برابر با 82/0 و 81/0 بود.
نتیجهگیری: نسخهی ایرانی پرسشنامهی باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی، از مشخصات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است. این پرسشنامه، یک مقیاس اندازهگیری روا و پایا است که میتواند در مداخلات درمانی و پژوهشی استفاده شود.
Soltani E, Bahrainian , S A, Masjedi Arani A, Farhoudian A, Gachkar L. Psychometric properties of the Believability of Anxious Feelings and Thoughts Questionnaire (BAFT) . pajoohande 2015; 20 (5) :273-282 URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2070-fa.html