دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران؛ تلفن: 09141243406؛ ، mohammadian_yosef@yahoo.com
چکیده: (6925 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عوامل مؤثر بر افراد در سازمانها، بار کاری است که سلامت و بهداشت بسیاری از افراد را در معرض خطر قرار داده و بر کیفیت و کمیت ارائهی خدمات، تأثیر میگذارد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین بار ذهنی کار در معلمان شهرستان هشترود با استفاده از شاخص بار ذهنی کار NASA-TLX، میباشد. مواد و روشها: این مطالعه، از نوع توصیفی بود که در سال 1392 در بین 137 معلم شهرستان هشترود انجام شد. در این مطالعه، از شاخص NASA-Task Load Index (TLX) برای ارزیابی بار ذهنی معلمان استفاده شد. روایی و پایایی این شاخص در مطالعات قبلی، تأیید شده است (آلفای کرونباخ برابر 83/0). دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بار کاری ذهنی بیشترین مقدار (63/2004/81) و نمرهی ناامیدی، کمترین مقدار (29/3584/47) را داشت. میانگین بار ذهنی کلی کار در بین معلمان با سنین مختلف، سوابق کاری مختلف و مدارک تحصیلی مختلف، اختلاف معنیداری نداشتند (05/0P>). میانگین باز ذهنی کلی کار در بین معلمان دو شغله و تک شغله، تفاوت معنیداری داشت (05/0P<). بین تعداد ساعات کاری در هر هفته و بار ذهنی کار، تفاوت معنیداری مشاهده شد (05/0P<). نتیجهگیری: میانگین نمرهی بار ذهنی کاری در بین معلمان بالا بوده، که این امر میتواند بر کیفیت و کمیت آموزش توسط معلمان، تأثیر منفی بر جای بگذارد. بنابراین، اجرای برنامههای مؤثر جهت کاهش ساعات کاری، به منظور تعدیل و کاهش بار ذهنی، در راستای ارتقای عملکرد معلمان، پیشنهاد میگردد.
Fatemeh Malekpour, Golnar Mehran, Yousef Mohammadian, Vahideh Mirzaee, Alireza Malekpour. Assessment of mental workload in teachers of Hashtrud city using NASA-TLX mental workload index . pajoohande 2014; 19 (3) :157-161 URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1772-fa.html
فاطمه ملکپور ، گلنار مهران ، یوسف محمدیان ، وحیده میرزائی ، علیرضا ملکپور . ارزیابی بار ذهنی کار در معلمان شهرستان هشترود با استفاده از شاخص بار ذهنی کار NASA-TLX . پژوهنده. 1393; 19 (3) :157-161