[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 19، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1393 1393 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 161-157 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی بار ذهنی کار در معلمان شهرستان هشترود با استفاده از شاخص بار ذهنی کار NASA-TLX
فاطمه ملک‌پور ، گلنار مهران ، یوسف محمدیان* ، وحیده میرزائی ، علیرضا ملک‌پور
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران؛ تلفن: 09141243406؛ ، mohammadian_yosef@yahoo.com
چکیده:   (6925 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عوامل مؤثر بر افراد در سازمان‌ها، بار کاری است که سلامت و بهداشت بسیاری از افراد را در معرض خطر قرار داده و بر کیفیت و کمیت ارائه‌ی خدمات، تأثیر می‌گذارد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین بار ذهنی کار در معلمان شهرستان هشترود با استفاده از شاخص بار ذهنی کار NASA-TLX، می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه، از نوع توصیفی بود که در سال 1392 در بین 137 معلم شهرستان هشترود انجام شد. در این مطالعه، از شاخص NASA-Task Load Index (TLX) برای ارزیابی بار ذهنی معلمان استفاده شد. روایی و پایایی این شاخص در مطالعات قبلی، تأیید شده است (آلفای کرونباخ برابر 83/0). داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بار کاری ذهنی بیشترین مقدار (63/2004/81) و نمره‌ی ناامیدی، کمترین مقدار (29/3584/47) را داشت. میانگین بار ذهنی کلی کار در بین معلمان با سنین مختلف، سوابق کاری مختلف و مدارک تحصیلی مختلف، اختلاف معنی‌داری نداشتند (05/0P>). میانگین باز ذهنی کلی کار در بین معلمان دو شغله و تک شغله، تفاوت معنی‌داری داشت (05/0P<). بین تعداد ساعات کاری در هر هفته و بار ذهنی کار، تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (05/0P<). نتیجه‌گیری: میانگین نمره‌ی بار ذهنی کاری در بین معلمان بالا بوده، که این امر می‌تواند بر کیفیت و کمیت آموزش توسط معلمان، تأثیر منفی بر جای بگذارد. بنابراین، اجرای برنامه‌های مؤثر جهت کاهش ساعات کاری، به منظور تعدیل و کاهش بار ذهنی، در راستای ارتقای عملکرد معلمان، پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: بار ذهنی کار، شاخص NASA-TLX، معلمان
متن کامل [PDF 324 kb]   (2204 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1393/7/5 | پذیرش: 1393/7/5 | انتشار: 1393/7/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatemeh Malekpour, Golnar Mehran, Yousef Mohammadian, Vahideh Mirzaee, Alireza Malekpour. Assessment of mental workload in teachers of Hashtrud city using NASA-TLX mental workload index . pajoohande 2014; 19 (3) :157-161
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1772-fa.html

فاطمه ملک‌پور ، گلنار مهران ، یوسف محمدیان ، وحیده میرزائی ، علیرضا ملک‌پور . ارزیابی بار ذهنی کار در معلمان شهرستان هشترود با استفاده از شاخص بار ذهنی کار NASA-TLX . پژوهنده. 1393; 19 (3) :157-161

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1772-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645