اثر آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر افسردگی
|
زهرا ولی تبار* ، فریده حسین ثابت ، محمد بهشتیان |
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی ، valitabar.zahra@gmail.com |
|
چکیده: (7466 مشاهده) |
سابقه و هدف: بازیابی ارادی و غیر ارادی خاطرات ناخوشایند ذخیره شده در حافظهی هیجانی، با وقوع و عود افسردگی همبستگی بالایی دارد. این پژوهش، با هدف تعیین اثر برنامهی آموزشی مدیریت حافظهی هیجانی (EMMP) بر افسردگی، افکار خودآیند منفی و نگرش منفی دربارهی خود، دنیا و آینده انجام گرفته است. مواد و روشها: 112 نفر از زنان 25 تا 35 ساله در فرهنگسرای معرفت، پرسشنامهی افسردگی بک، افکار خودآیند منفی، مثلث شناختی و پاسخ به خاطرات فرورونده را تکمیل کردند. افرادی که ملاکهای ورود به پژوهش شامل افسردگی خفیف و حداقل یک خاطرهی فرورونده در هفتهی گذشته را دارا بودند، به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 9 جلسه تحت آموزش EMMP قرار گرفتند. روش پژوهش، از نوع پیشآزمون و پسآزمون، به همراه یک پیگیری یک ماهه بوده است. یافتهها: EMMP بر کاهش افسردگی (02/0=)، افکار خودآیند منفی (05/0=) و نگرش منفی دربارهی خود، دنیا و آینده (008/0=) تأثیر داشته و این تأثیر در یک پیگیری یک ماهه، پایدار بوده است. نتیجهگیری: EMMP، از طریق افزایش آگاهی و آموزش تکنیکهایی برای مدیریت حافظهی هیجانی، افسردگی را کاهش میدهد. بنابراین میتوان با یک آموزش چند جلسهای، EMMP را در برابر افسردگی مقاوم کرد. |
|
واژههای کلیدی: حافظهی هیجانی، مدیریت حافظهی هیجانی، افسردگی، خاطرات فرورونده |
|
متن کامل [PDF 561 kb]
(7103 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی دریافت: 1392/12/7 | پذیرش: 1392/12/7 | انتشار: 1392/12/7
|
|
|
|