:: جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1392 1392 ) ::
جلد 18 شماره 5 صفحات 241-232 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر آموزش مدیریت حافظه هیجانی بر افسردگی
زهرا ولی تبار* ، فریده حسین ثابت ، محمد بهشتیان
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی ، valitabar.zahra@gmail.com
چکیده:   (7466 مشاهده)
سابقه و هدف: بازیابی ارادی و غیر ارادی خاطرات ناخوشایند ذخیره شده در حافظه‏ی هیجانی، با وقوع و عود افسردگی همبستگی بالایی دارد. این پژوهش، با هدف تعیین اثر برنامه‏ی آموزشی مدیریت حافظه‏ی هیجانی (EMMP) بر افسردگی، افکار خودآیند منفی و نگرش منفی درباره‏ی خود، دنیا و آینده انجام گرفته است. مواد و روشها: 112 نفر از زنان 25 تا 35 ساله در فرهنگسرای معرفت، پرسشنامه‌ی افسردگی بک، افکار خودآیند منفی، مثلث شناختی و پاسخ به خاطرات فرورونده‏ را تکمیل کردند. افرادی که ملاک‏های ورود به پژوهش شامل افسردگی خفیف و حداقل یک خاطره‏ی فرورونده در هفته‏ی گذشته را دارا بودند، به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 9 جلسه تحت آموزش EMMP قرار گرفتند. روش پژوهش، از نوع پیش‏آزمون و پس‌آزمون، به همراه یک پیگیری یک ماهه بوده است. یافته‌ها: EMMP بر کاهش افسردگی (02/0=)، افکار خودآیند منفی (05/0=) و نگرش منفی درباره‏ی خود، دنیا و آینده (008/0=) تأثیر داشته و این تأثیر در یک پیگیری یک ماهه، پایدار بوده است. نتیجه‌گیری: EMMP، از طریق افزایش آگاهی و آموزش تکنیک‏هایی برای مدیریت حافظه‏ی هیجانی، افسردگی را کاهش می‏دهد. بنابراین می‏توان با یک آموزش چند جلسه‏ای، EMMP را در برابر افسردگی مقاوم کرد.
واژه‌های کلیدی: حافظه‌ی هیجانی، مدیریت حافظه‌ی هیجانی، افسردگی، خاطرات فرورونده
متن کامل [PDF 561 kb]   (7103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1392/12/7 | پذیرش: 1392/12/7 | انتشار: 1392/12/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها