[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1392 1392 ) ::
جلد 18 شماره 5 صفحات 221-213 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی برنامه‌ی اصلاح الگوهای تعامل والد-کودک بر بهبود نشانگان کودکان مبتلا به بیش‌فعالی- نقص توجه
دکتر فرزانه میکائیلی منیع* ، راشا حقی
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه ، f.michaeli.manee@gmail.com
چکیده:   (7616 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD) از اختلالات شایع دوران کودکی محسوب شده و روابط والد- فرزندی و تعاملات بین مادر و کودک، از عوامل نگهدارنده و تشدید کننده‌ی علایم آن به شمار می‌رود. از این رو، هدف مطالعه‌ی حاضر، بررسی اثربخشی برنامه‌ی اصلاح الگوهای تعامل والد-کودک بر بهبود کودکان مبتلا به ADHD می‌باشد. مواد و روشها: طرح پژوهشی تجربی با بکارگیری گروه گواه و پیش‌آزمون- پس‌آزمون، انجام گرفت. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیهی مادران پسران 8 تا 10 ساله مبتلا به ADHD شهر ارومیه بود که به مراکز درمانی مراجعه کرده و تشخیص ADHD در آنها تأیید می‌شد. از بین 70 کودک مبتلا به ADHD، 30 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب و 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه گواه گمارده شدند. مادران هر دو گروه آزمون، مقیاس سنجش نشانه‌های اختلال ADHD - فرم والدین (SNAP-IV) را پیش و پس از اجرای کاربندی، تکمیل کردند. برنامه‌ی اصلاح الگوهای تعامل والد-کودک، در 10 جلسه طراحی و به صورت گروهی روی گروه آزمایش اجرا گردید. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه‌ی اصلاح الگوهای تعامل والد-کودک بر بهبود و کاهش نشانگان بیش فعالی-تکانشگری (01/0p<) و نقص توجه (01/0p<) در کودکان مبتلا به ADHD مؤثر است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد، بکارگیری شیوه‌های آموزشی کارآمد با محوریت اصلاح روابط و تعاملات مادر-کودک در خانواده‌های دارای کودکان مبتلا به ADHD می‌تواند به شکل قابل توجهی مشکلات آنها را بهبود بخشد
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، برنامه‌ی اصلاح الگوهای تعامل والد-کودک، مادران
متن کامل [PDF 432 kb]   (2542 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1392/12/7 | پذیرش: 1392/12/7 | انتشار: 1392/12/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzaneh Michaeli Manee, Rasha Haggi. The study of parent-child interaction therapy effectiveness on children with symptoms of ADHD. pajoohande 2013; 18 (5) :213-221
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1606-fa.html

دکتر فرزانه میکائیلی منیع ، راشا حقی . بررسی اثربخشی برنامه‌ی اصلاح الگوهای تعامل والد-کودک بر بهبود نشانگان کودکان مبتلا به بیش‌فعالی- نقص توجه. پژوهنده. 1392; 18 (5) :213-221

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1606-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645