[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 18، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 92 1392 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 127-122 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده‌ی بای بر دانش‌آموزان دختر
لیلا عبدالملکی ، دکترمجید صفاری‌نیا ، دکترحسین زارع ، برزو امیرپور*
مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران ، borzooamirpour@gmail.com
چکیده:   (11069 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اینکه پیشرفت ریاضیات در هر جامعه می‌تواند زمینه ساز توسعه‌ی سایر رشته های علمی و صنعتی آن جامعه گردد، در نتیجه تشخیص و شناسایی دانش‌ آموزان مبتلا به اضطراب ریاضی با ابزار مناسب، فرصت مداخله‌ی بهنگام را فراهم می‌آورد. پژوهش حاضر با هدف روان‌سنجی مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده‌ی بای بر دانش آموزان دختر اجرا شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- مقطعی درسال 1391 با توجه به ماهیت پژوهش و جدول مورگان بر روی 510 دانش آموز دختر دبیرستانی استان کرمانشاه انجام شد. انتخاب نمونه‌ها بر اساس نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش، "مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده‌ی بای" و "مقیاس خودکارآمدی عمومی شوآرتزر و جروسلم" را تکمیل نمودند. به منظور بررسی روایی همزمان، رابطه‌ی نمرات خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی با اضطراب ریاضی، و جهت بررسی روایی سازه از روش تحلیل عامل تأییدی به کمک نرم افزار LISREL 5 استفاده گردید. همچنین، به منظور دستیابی به پایایی مقیاس اضطراب ریاضی روش آلفای کرونباخ و روش تنصیف اسپیرمن- برون بر روی داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-18 اعمال شد. یافته‌ها: روایی همزمان بین "مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده‌ی بای" با پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی، منفی و معنیدار بود (001/0p<). با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، ساختار دو عاملی "مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده‌ی بای" تأیید شد و مقدار آلفای کرونباخ و دونیمه‌سازی اسپیرمن– برون به ترتیب برابر با 72/0 و 65/0 بود. علاوه بر این، همبستگی منفی و معنیداری میان اضطراب ریاضی با خودکارآمدی عمومی و پیشرفت تحصیلی به دست آمد. نتیجه‌گیری: در مجموع، یافته‌های این بررسی حاکی از آن بود که مطابق با نسخه اصلی، "مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده‌ی بای" از دو عامل نگرش مثبت و منفی به ریاضی تشکیل شده است. بنابراین در پژوهش داخلی، علاوه برسنجش اضطراب ریاضی، می‌توان به منظور اندازه‌گیری نگرش دانش آموزان به ریاضی از این پرسشنامه استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب ریاضی، نگرش مثبت و منفی به ریاضی، روایی، پایایی، تحلیل عاملی
متن کامل [PDF 419 kb]   (4220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1392/9/3 | پذیرش: 1392/9/3 | انتشار: 1392/9/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Leila Abdolmaleki, Majid Safarinia, Hossein Zare, Borzoo Amirpour. Psychometric properties of the bidimensional Mathematics Anxiety Scale-Revised (MAS-R) on girl students. pajoohande 2013; 18 (3) :122-127
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1544-fa.html

لیلا عبدالملکی ، دکترمجید صفاری‌نیا ، دکترحسین زارع ، برزو امیرپور . ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده‌ی بای بر دانش‌آموزان دختر. پژوهنده. 1392; 18 (3) :122-127

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1544-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645