:: جلد 17، شماره 6 - ( بهمن واسفند 1391 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 291-294 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان با هوش هیجانی روانپزشک
زهرا قیدر، ، دکتر علیرضا ظهیرالدین*
استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، alirezazahiroddin@yahoo.com
چکیده:   (5249 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از مهمترین عوامل تسریع‌کننده روند بهبودی بیمار، رضایت او از فرآیند درمان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان، با هوش هیجانی روانپزشک انجام شده است. مواد و روشها: تعداد 88 بیمار و 48 روانپزشک که از بیمارستانهای دولتی به گونه نمونه‌برداری چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند به پرسشنامه هوش هیجانی بار-اون و پرسشنامه رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان پاسخ دادند. داده‌ها به وسیله نرم‌افزار SPSS 16 و آمارتوصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. 05/0< P به عنوان سطح معنی‌داری اختلافها در نظر گرفته شد. یافته‌ها: بین رضایتمندی بیمار و هوش هیجانی پزشک همبستگی مثبت (16/0 =r) دیده شد که به لحاظ آماری معنی‌دار نبود. بین هوش هیجانی پزشک و کیفیت برقراری ارتباط، جنبه‌های مالی و زمان سپری شده با بیمار همبستگی مثبت و معنی‌دار دیده شد (41/0=r، 01/0< P). نتیجه‌گیری: برای افزایش رضایتمندی بیماران لازم است آموزش مهارتهای ارتباطی و ارائه خدمات پزشکی مورد توجه قرار گیرد
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، رضایت بیمار، روانپزشکی
متن کامل [PDF 85 kb]   (1874 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1392/2/4 | پذیرش: 1392/3/26 | انتشار: 1392/3/26


XML   English Abstract   Print



جلد 17، شماره 6 - ( بهمن واسفند 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها