[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 17، شماره 2 - ( خرداد وتیر 1391 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 86-81 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی مصرف میوه و سبزیجات با سازه‌های نظریه شناختی اجتماعی در دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی: یک مطالعه مقطعی
آرش نجیمی ، دکتر محتشم غفاری* ، معصومه علیدوستی
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، mohtashamg@yahoo.com
چکیده:   (9172 مشاهده)
سابقه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین بررسی همبستگی مصرف میوه و سبزیجات با مؤلفه‌های نظریه شناختی اجتماعی در دانش‌آموزان چهارم ابتدایی شهر اصفهان در سال 1389 انجام گردید. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، 158 دانش‌آموز پسر مقطع ابتدایی (پایه چهارم) شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌ای محقق ساخته مبتنی بر سازه‌های نظریه شناختی اجتماعی و نیز پرسشنامه ثبت غذایی بود. روایی و پایایی پرسشنامه بوسیله روایی صوری، روایی محتوا و پایایی درونی (86/0=α) بررسی گردید. پس از جمع‌آوری داده‌ها، به منظور تجزیه و تحلیل آنها از آزمونهای همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها: همبستگی معنی‌داری بین میانگین سهم روزانه میوه و سبزیجات با قابلیت رفتاری (001/0>P)، خودکارآمدی در موقعیتهای مشکل (به‌ترتیب 001/0>P و 01/0>P)، خودکارآمدی در انتخاب میوه و سبزیجات (به‌ترتیب 001/0>P و 003/0>P) و دسترسی (به‌ترتیب 003/0>P و 005/0>P) دیده شد. یادگیری مشاهده‌ای تنها همبستگی معنی‌داری را با مصرف میوه (002/0>P) در دانش‌آموزان نشان داد. در آنالیز چند متغیره، سهم روزانه میوه و سبزیجات، با خودکارآمدی در موقعیتهای مشکل، خودکارآمدی در انتخاب میوه و سبزیجات و دسترسی، ارتباط مستقیمی نشان داد. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد خودکارآمدی در موقعیتهای مشکل، خودکارآمدی در انتخاب میوه و سبزیجات و دسترسی دانش‌آموزان از مهمترین عوامل مؤثر بر مصرف میوه و سبزیجات در دانش‌آموزان ابتدایی محسوب می‌گردند.
واژه‌های کلیدی: میوه، سبزیجات، نظریه شناختی اجتماعی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 167 kb]   (3811 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1391/8/14 | پذیرش: 1396/11/17 | انتشار: 1396/11/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arash Najimi, Mohtasham Ghaffari, Masoume Alidousti. Social cognitive correlates of fruit and vegetables consumption among students: a cross-sectional research. pajoohande 2012; 17 (2) :81-86
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1314-fa.html

آرش نجیمی ، دکتر محتشم غفاری ، معصومه علیدوستی . بررسی همبستگی مصرف میوه و سبزیجات با سازه‌های نظریه شناختی اجتماعی در دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی: یک مطالعه مقطعی. پژوهنده. 1391; 17 (2) :81-86

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1314-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 2 - ( خرداد وتیر 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660