1- استاد، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، azahirodin@yahoo.com
چکیده: (12206 مشاهده)
سابقه و هدف: هوش هیجانی مجموعهای از هیجانات، عواطف، دانش اجتماعی و توانمندیهایی است که فرد را جهت تطابق با محیط آماده میکند و عملکرد شغلی و خانوادگی او را تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه به اهمیت هوش هیجانی در رفتارها و عدم اطلاعات کافی از میزان آن در میان دانشجویان، هدف این مطالعه بررسی و مقایسه هوش هیجانی دانشجویان سال چهارم رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 88-1387 میباشد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع مطالعات مقایسهای بوده و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه 90 سوالی بار- اوون و پرسشنامه اطلاعات فردی استفاده شده است. 400 دانشجو به شیوه نمونهبرداری سهمیهای در این مطالعه شرکت کردند که در نهایت 379 پرسشنامه با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون t و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: از میان افراد مورد مطالعه 5/24% مذکر بودند. بالاترین میانگین نمره هوش هیجانی (332) در دانشکده پرستاری و کمترین نمره (307) در دانشکده بهداشت به دست آمد و نشان داد هوش هیجانی دانشجویان در رشتههای مختلف پزشکی در سطح متوسط قرار دارد. هوش هیجانی در میان دانشجویان متأهل بیشتر از غیرمتأهلها بود (05/0 >p)، در حالیکه میزان هوش هیجانی درمیان زنان و مردان، رشتههای مختلف پزشکی و اهلیت تفاوت معنیداری را نشان نداد. نتیجهگیری: باتوجه به عدم تفاوت هوش هیجانی در گروههای مختلف و پایین بودن سطح آن بهتر است تا آموزش مهارتهای هوش هیجانی در همه سطوح مورد توجه قرار گیرد.
Ali Reza Zahiroddin, Parvin Dibajnia, Zahra Gheidar. Evaluation of emotional intelligence among students of 4th grade in different medical majors in Shahid Beheshti University of Medical Sciences. pajoohande 2010; 15 (5) :204-207 URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1031-fa.html
دکتر علیرضا ظهیرالدین ، دکتر پروین دیباجنیا ، زهرا قیدر . بررسی میزان هوش هیجانی در دانشجویان سال چهارم رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1387-1388. پژوهنده. 1389; 15 (5) :204-207