بررسی میزان هوش هیجانی در دانشجویان سال چهارم رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1387-1388
|
دکتر علیرضا ظهیرالدین* ، دکتر پروین دیباجنیا ، زهرا قیدر ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
1- استاد، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، azahirodin@yahoo.com |
|
چکیده: (12274 مشاهده) |
سابقه و هدف: هوش هیجانی مجموعهای از هیجانات، عواطف، دانش اجتماعی و توانمندیهایی است که فرد را جهت تطابق با محیط آماده میکند و عملکرد شغلی و خانوادگی او را تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه به اهمیت هوش هیجانی در رفتارها و عدم اطلاعات کافی از میزان آن در میان دانشجویان، هدف این مطالعه بررسی و مقایسه هوش هیجانی دانشجویان سال چهارم رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 88-1387 میباشد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع مطالعات مقایسهای بوده و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه 90 سوالی بار- اوون و پرسشنامه اطلاعات فردی استفاده شده است. 400 دانشجو به شیوه نمونهبرداری سهمیهای در این مطالعه شرکت کردند که در نهایت 379 پرسشنامه با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون t و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: از میان افراد مورد مطالعه 5/24% مذکر بودند. بالاترین میانگین نمره هوش هیجانی (332) در دانشکده پرستاری و کمترین نمره (307) در دانشکده بهداشت به دست آمد و نشان داد هوش هیجانی دانشجویان در رشتههای مختلف پزشکی در سطح متوسط قرار دارد. هوش هیجانی در میان دانشجویان متأهل بیشتر از غیرمتأهلها بود (05/0 >p)، در حالیکه میزان هوش هیجانی درمیان زنان و مردان، رشتههای مختلف پزشکی و اهلیت تفاوت معنیداری را نشان نداد. نتیجهگیری: باتوجه به عدم تفاوت هوش هیجانی در گروههای مختلف و پایین بودن سطح آن بهتر است تا آموزش مهارتهای هوش هیجانی در همه سطوح مورد توجه قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، دانشجوی علوم پزشکی، پرسشنامه بار- اوون |
|
متن کامل [PDF 127 kb]
(2584 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی دریافت: 1389/11/30 | پذیرش: 1396/11/21 | انتشار: 1396/11/21
|
|
|
|