[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: جلد 12، شماره 5 - ( آذر- دی 1386 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 447-452 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان سنجی"پرسشنامه رضایت مددجویان" از مراکز بهداشتی- درمانی
دکتر فریده یغمایی *، دکتر سعاد محفوظ پور، دکتر حمید علوی مجد، مهندس بهمن جعفریان
چکیده:   (13005 مشاهده)
سابقه و هدف: عوامل بسیاری در رضایت مددجویان نقش دارد و اندازه گیری رضایت آنان سبب درک این عوامل می شود. به همین دلیل اندازه گیری رضایت مددجویان از مراکز بهداشتی- درمانی در سال های اخیر اهمیت بسیار یافته است. این مطالعه با هدف طراحی و روان سنجی "پرسشنامه رضایت مددجویان" از مراکز بهداشتی- درمانی در ایران، انجام شد. مواد و روش ها: طراحی و روان سنجی پرسشنامه در چهار مرحله صورت گرفت؛ الف) تعریف "رضایت مددجویان از مراکز بهداشتی و درمانی" با مروری بر کتب و مقالات تعیین گردید. ب) درمرحله دوم با استفاده از منابع موجود در ایران و سایرکشور ها، عبارات طراحی گردید. ج) درمرحله سوم جهت روان سنجی، اعتبار محتوا، اعتبار صوری و اعتبار سازه اندازه گیری گردید. جهت سنجش اعتبار محتوا و صوری، از 11 نفر مدرسین دانشکده های پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، کارکنان و مددجویان مراکز بهداشتی- درمانی خواسته شد تا اعتبار محتوایی و صوری پرسشنامه را تعیین نمایند. اندازه گیری اعتبار سازه با توزیع پرسشنامه به 300 نفر از مددجویان در مراکز مختلف بهداشتی- درمانی به طور تصادفی و انجام تحلیل عاملی صورت گرفت. د) درمرحله چهارم برای تعیین پایایی از دو روش ثبات درونی و ثبات بیرونی (آزمون مجدد) استفاده گردید. بدین منظور پرسشنامه بین 15مدرسین و کارکنان و مددجویان مراکز بهداشتی- درمانی توزیع شد و سپس به فاصله 15 روز مجدداً پرسشنامه توزیع گردید و با بهره گیری از نظرات آنان آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون سنجیده شد. یافته ها: در دو مرحله اول و دوم با مروری بر مقالات و کتب، تعریف "رضایت مددجویان از مراکز بهداشتی- درمانی" تعیین و سپس با توجه به یافته های مقالات، عبارات مربوط به رضایت مددجویان از مراکز بهداشتی- درمانی به دست آمد. در مرحله سوم با نظر خواهی و قضاوت مدرسین و با اضافه شدن پنج عبارت، پرسشنامه رضایت مددجویان از مراکز بهداشتی- درمانی با اندکس اعتبار محتوا 90% و بالاتر و با اعتبار صوری به دست آمد. تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه دارای سه عامل "فضای فیزیکی"، "نحوه ارتباط کارکنان" و "نحوه خدمت دهی" می باشد. در مرحله چهارم، ثبات درونی پرسشنامه با آلفای کرونباخ برای کل عبارات پرسشنامه 90/0و ثبات بیرونی با استفاده از روش ضریب همبستگی در آزمون مجدد برای کلیه عبارات پرسشنامه حداقل 85/0 =r به دست آمد. نتیجه گیری: این مطالعه به دلیل ضرورت اندازه گیری رضایت مددجویان از مراکز بهداشتی و درمانی، طراحی و روان سنجی پرسشنامه با توجه به فرهنگ جامعه ایران صورت گرفت. در این پژوهش "پرسشنامه رضایت مددجویان" از مراکز بهداشتی- درمانی با 26 عبارت از نوع 5 قسمتی لایکرت و 3 سؤال از نوع افتراق معنایی دارای اعتبار (محتوا، صوری، سازه) و پایایی (ثبات درونی و ثبات بیرونی) طراحی گردید. اندازه گیری سایر انواع اعتبار مانند اعتبار هم زمان و تمایزی در پژوهش های بعدی پیشنهاد می شود.
واژه‌های کلیدی: رضایت مددجویان، طراحی و روان سنجی، مراکز بهداشتی- درمانی
متن کامل [PDF 93 kb]   (4505 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: ۱۳۸۷/۷/۱۶
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، خیابان شریعتی، بعد از حسینیه ارشاد،جنب بیمارستان مفید، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاونت پژوهشی، تلفن:
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghmaie F, Mahfouzpour S, Alavi Majd H, Jafarian B. Development and measuring psychometric properties of “Clients Ssatisfaction Questionnaire” of Community Health Centers . pajoohande. 2007; 12 (5) :447-452
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-584-fa.html
دکتر فریده یغمایی ، دکتر سعاد محفوظ پور ، دکتر حمید علوی مجد ، مهندس بهمن جعفریان . طراحی و روان سنجی"پرسشنامه رضایت مددجویان" از مراکز بهداشتی- درمانی. پژوهنده. 1386; 12 (5) :447-452

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-584-fa.html

جلد 12، شماره 5 - ( آذر- دی 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.057 seconds with 782 queries by yektaweb 3461