[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
نظرسنجی
نظر شما در مورد کیفیت مطالب این سایت چیست؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
:: جلد 21، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1395 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 92-87 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی پایایی نسخه ی فارسی آزمون ChIPPA جهت سنجش بازی وانمودین کودکان
نوید میرزاخانی ، مینو دبیری گل چین* ، مهدی رضایی ، سیدمهدی طباطبایی ، مهسا دبیری گل چین ، کارن استگنیتی ، زهرا پاشازاده
، minoodabiri@yahoo.com
چکیده:   (4632 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: با توجه به نگرانی‌ها از تعیین مهارت‌های بازی کودک و بررسی با آزمون چیپا، سؤال این است که آیا این پرسشنامه پایایی دارد یا خیر؟ لذا به منظور بررسی پایایی، این تحقیق در سال 94 در تهران انجام شد.

مواد و روش‌ها: پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. 31 کودک با رشد نرمال در گروه سنی 4 تا 6 سال از مهدکودک‌های چهار ناحیه‌ی تهران مورد مطالعه قرار گرفتند. جلسه‌ی ارزیابی توسط دوربین‌های مدار بسته ضبط شد و جلسه‌ی ارزیابی با استفاده از این ویدیو توسط آزمونگر نخست مجدداً نمره‌دهی شد. سپس آزمونگر دوم از روی همین فیلم به نمره‌دهی پرداخت. پس از دو هفته، مجدداً ارزیابی برای این کودکان انجام شد. بین نمرات به‌دست آمده توسط دو آزمونگر، همبستگی پیرسون محاسبه گردید.

یافته‌ها: پژوهش روی دو آزمونگر و 31 کودک انجام شد. ضریب پایایی آزمونگر 1-99/0 به‌دست آمد و در بخش پایایی بین دو آزمونگر همبستگی درون رده‌ای 1-98/0 بود. در بخش آزمون باز آزمون همبستگی درون رده‌ای بین آیتم‌های بازی وانمودین پیچیده و تعداد جایگزینی اشیا در بخش ترکیبی و سمبولیک بین 68/0 تا 99/0 بود. آزمون ویلکاگسون روی تعداد جایگزینی اشیا تخیلی قراردادی و مقادیر تعداد اعمال تقلیدی نشان داد که نمرات تعداد اعمال تقلیدی سمبولیک و تعداد جایگزینی اشیا تخیلی قراردادی در آزمون و بازآزمون تفاوت چندانی نداشتند اما نمرات تعداد اعمال تقلیدی تخیلی قراردادی و ترکیبی در بازآزمون نسبت به آزمون افت داشتند.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که چیپا پایایی کافی را برای ارزیابی بازی وانمودین دارد. لذا بکارگیری آن توصیه می‌شود.  

واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: آزمون، بازی وانمودین خود انگیخته، کودک، سنجش پایایی
متن کامل [PDF 213 kb]   (2092 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
دریافت: 1395/7/10 | پذیرش: 1395/7/10 | انتشار: 1395/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzakhani N, Dabiri Golchin M, Rezaee M, Tabatabaee S M, Dabiri Golchin M, Stagnitti K et al . Relaibility of Persian version of ChIPPA for pretend play assessment in children . pajoohande 2016; 21 (2) :87-92
URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2174-fa.html

میرزاخانی نوید، دبیری گل چین مینو، رضایی مهدی، طباطبایی سیدمهدی، دبیری گل چین مهسا، استگنیتی کارن و همکاران.. بررسی پایایی نسخه ی فارسی آزمون ChIPPA جهت سنجش بازی وانمودین کودکان. پژوهنده. 1395; 21 (2) :87-92

URL: http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-2174-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21، شماره 2 - ( خرداد- تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645